Visuaalinen ilme jatkaa yrityksen logon aloittamaa matkaa | Bränditoimisto Hurraa
BLOGI | Bränditoimisto Hurraa.
Blogi | Bränditoimisto Hurraa.

Visuaalinen ilme jatkaa yrityksen logon aloittamaa matkaa

Logo on yrityksen brändin sydän. Seuraava askel brändin rakentamisessa on visuaalinen ilme – se ympäristö, jossa logo elää.

Miksi visuaalinen ilme tarvitaan?

Visuaalinen ilme tai identiteetti tai yritysilme. Asialle löytyy monta nimeä, mutta kaikkien päämäärä on sama: luoda asiakkaalle oikeanlaista ja tunnistettavaa mielikuvaa yrityksestäsi. Yritysilme erottaa sinut kilpailijoistasi ja viestii ainutlaatuisuudestasi. Jo sen olemassaolo viestii tekemisesi ammattitaitoisuudesta ja herättää luottamusta.

Erottuva ja toimiva visuaalinen ilme vahvistaa yrityksesi viestiä ja luo yritykselle uskottavuutta valitsemassasi kohderyhmässä.

Mielikuva luodaan fonteilla, väreillä ja kuvilla

Mielikuva lähtee huolella suunnitellusta logosta. Sitä täydentää tarkkaan harkittu typografia eli kirjasintyypit, värimaailma, kuvamaailma ja mahdolliset visuaaliset tai graafiset elementit.

Valitun typografian tehtävänä on tukea yrityksen viestiä ja tuoda sisällölle merkitystä. Kirjasintyyppien tulee olla helposti luettavia ja estetiikaltaan tavoitemielikuvaa tukevia. Fonttien valinnassa tulee ottaa huomioon niiden toimivuus erilaisissa tehtävissä ja kanavissa. Usein otsikoinnille on omat leipätekstistä erottuvat fontit. Samoin verkkoa ja painotöitä varten valitaan usein juuri niihin parhaiten sopiva kirjasintyyli.

Värit kertovat ja herättävät tunteita. Ne yhdistävät ja erottavat, korostavat ja tekevät tunnistettavaksi. Yrityksen omat värisävyt valitaan huolella tukemaan perusviestiä, logoa ja toisiaan.

Kuva ja enemmän kuin tuhat sanaa. Siksi ei olekaan yhdentekevää, miten ja millaisia kuvia visuaaliseen ilmeeseesi liittyy. Ovatko kuvat aina aktiivista yhdessäoloa vai henkiikö niistä sisäinen rauha? Onko kuvissa aina joku sama sävy vai onko yrityksenne kuvamaailma mustavalkoinen?

Visuaalisessa ilme ottaa kantaa myös kuvien käyttöön eli millaisia ja miten

Länsikeskuksen Apteekin kuvissa on oranssi ja pinkki ”värihuuhtelu”. Kuvissa on kameraan katsova ihminen.

 

Visuaaliset tai graafiset elementit voivat olla logossa näkyvä tunnus tai joku muu graafinen elementti, jota yrityksesi käyttää aina tietyllä tapaa.

Visuaaliseen ilmeeseen kuuluvat myös graafiset elementit

Lintustoren ja Ääniräätälin visuaaliseen ilmeeseen kuuluu graafisesta elementistä tehty ”tapetti”.

 

Graafinen ohje kokoaa yritysilmeen elementit

Koko yrityksen visuaalinen ilme kootaan graafiseen ohjeeseen, joka on jatkossa yrityksen visuaalisen ilmeen raamattu. Ohje kertoo, mitä saa tehdä ja mitä ei. Se pitää ilmeen yhtenäisenä tekijästä riippumatta ja vuodesta toiseen.

Logon osalta ohjeessa on määritelty sen erilaiset versiot ja käyttötavat. Lisäksi ohjeessa on määritelty ilmeen eri värien kaikki käyttökoodit (CMYK, RGB ja HEX) sekä kaikki yrityksen käyttämät kirjasintyylit. Ohjeesta löytyy myös tieto käytettävissä olevista visuaalisista elementeistä ja niiden erilaisista käyttötavoista.

Jos ohje halutaan laajentaa ohjeistoksi, siinä voidaan määritellä myös tarkkaan erilaiset visuaalisen ilmeen mukaiset tuotteet: kirjepohjat, kirjekuoret, käyntikortit, PowerPoint-pohjat, lehtimainokset, julisteet, videon aloitus- ja lopetuskuvat jne.


Roikkuuko brändisi tällä hetkellä pelkän logon varassa? Rakenna sen ympärille tavoitemielikuvaasi tukeva visuaalinen ilme! Me autamme ja teemme sinulle toimivan ja erottuvan ilmeen. Ota yhteyttä!


Lue myös:

Logo – tänään halpa vai vuosien mittaan edullinen?
Mihin kaikkiin paikkoihin logon voikaan laittaa?
Onko logosi someoptimoitu?

Reija

Haluan auttaa näkemään, mitä asiakasymmärrys voi brändisi kehittämiseksi tehdä. Ajattelutapa kokonaisuudessaan keikahtaa kohti parempaa! reija@hurraa.fi

Ole kuulolla brändin kaikista kulmista. Liity mukaan!

"*" näyttää pakolliset kentät

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.