3 askelta ja loistava brändilupaus on valmis | Bränditoimisto Hurraa
BLOGI | Bränditoimisto Hurraa.
Blogi | Bränditoimisto Hurraa.

3 askelta ja loistava brändilupaus on valmis

 

Brandilupaus. This is the sign you have been looking for.

Mikä on brändilupaus?

Brändilupaus on muutaman sanan kuvaus siitä, mitä brändiltäsi on lupa odottaa. 

Kun lähdetään liikkeelle kauempaa eli yrityksen tavasta toimia ja tehdä bisnestä, saadaan aikaan vedenpitävä brändilupaus. Onnistunut brändilupaus on kuin kiveen hakattu. Lupauksen tehtävä on kerätä vannoutuneita asiakkaita pitkään ja hartaasti.

Brändilupaukseen pitää käyttää aikaa

 

1. Aloita vastaamalla, miksi yritys on olemassa. 

 

Vastauksen tulee olla muutakin kuin rahan ja tuloksen tekeminen. Löytyykö sydämestä kutsumus? Kaiken tarkastelun kestävä, asiakkaallesikin mieleinen?

Näin löytyy suunta, jota seuraavaksi syvennetään. Mietitään, miten toteutetaan kutsumusta ainutlaatuisesti. Tavalla, jota varsinkin ihailemasi kilpailija ei tee.

Uniikkius voi perustua esimerkiksi innovatiivisiin tuotteisiin tai palveluihin. Poikkeuksellinen asiakaskokemus on ihan paras. Hyvä loikka eteenpäin on löytää ja toteuttaa radikaalisti erilainen toiminta perinteiseksi koetuilla markkinoilla. Ehkäpä ratkaiset jonkin ongelman uudella tavalla? 

Tämä vaihe on valmis, kun pystyt kirjaamaan yhdellä lauseella, missä olette ainutlaatuisia omassa kategoriassa ja omalla toimialueella.

 

2. Arvolupaus linjaa millaisissa kehyksissä toimitaan

Luonteva jatkumo kutsumuksen jälkeen on miettiä, miten organisaatiossa toteutetaan kutsumuksen ainutlaatuista tekemistä. 

Arvolupaus on jotakin, jonka tulee olla näkyvää ja totta. Ympäripyöreys ei kolahda. Tarkenna, miten yrityksessä toimitaan, jotta asiakkaan elämä tai jopa maailma muuttuisi? Millainen merkitys on tärkeä?

Arvot ovat erilaistamisen keino, jossa tunteet ovat mukana kohderyhmää puhutellen. Kyse on ainutlaatuisuuden viemisestä toteutukseen. 

Sidosryhmien tulee voida omaksua rohkeatkin tavat toimia. Tässä on ilahdutuksen paikka. Kaikki haluamme olla pirteiden edelläkävijöiden matkassa.

 

3. Brändilupaus on yksinkertaista kiteyttämistä

Hiphei, nyt ollaan lähellä. Pohjaa on tarpeeksi, että pystytään antamaan lupaus asiakkaalle. Hänelle, jonka tulisi kokea kaipaamaansa tunnetta. 

Brändi ottaa kantaa, inspiroi, kannustaa tai ratkaisee jonkin ongelman. Kaikki asiakkaan näkökulmasta.

Lopputulemasta pitää hioa lyhyt ja helposti ymmärrettävä. Toimiva brändilupaus sisältää lupauksen, joka pystytään ehdoitta toteuttamaan.

Hyvä brändilupaus ovat tunnetta, joka syntyy monesta eri tulokulmasta. Niistä yllä mietityistä. Esimerkiksi jos luvataan ”äärimmilleen vietyä palvelua”, siinä ei ole konkretiaa, mutta iso lupaus, jonka alle voidaan nostaa monta asiaa. Jos sen sijaan sanotaan ”parasta palvelua”, kuka uskoo?

 

Yhdellä iskulla kolme osumaa

Kun kaikki kolme kohtaa on käyty läpi, on yrityksessä nyt käytettävänä:

  • ainutlaatuisuuslause, joka on johdon työkalu. Siitä on hyvä aika ajoin tarkistaa, ollaanko oikealla tiellä. Pysymmekö kilpailussa kärjessä? Mitkä kaikki osa-alueet kuuluvat ainutlaatuisuuteen? Ainutlaatuisuuden määrittäminen auttaa arjen päätöksissä. Tukeeko kulloinkin kyseeseen tuleva päätökseni ainutlaatuisuuttamme? Jos ei, mietitään uudelleen tai leikataan rönsy pois.
  • arvolupaus, joka näkyy ulospäin ympäröivään maailmaan. Asiakkaille, yhteistyökumppaneille jne. Näkyvillä arvoilla on tervetullut taipumus auttaa rekrytoinnissa, sillä hengenheimolaiset haluavat olla mukana omaa arvomaailmaa toteuttamassa. 
  • brändilupaus, joka on viestinnän, myynnin ja markkinoinnin näkyvin palikka asiakasta varten. Se joko jää mieleen tai sitten se on keskivertoista höpinää, joka hukkuu monen muun samanlaisen viestin kuoroon. Varmaa on, että pankkitili ei pullistele lattealla brändilupauksella.

Suositus: Brändilupauksen pohjatyö valmistaa jopa ikoniseen brändilupaukseen. Rohkeus olkoon kanssanne!

Jos haluat edetä tässä ja nyt. Ota yhteyttä. Laitetaan kaikille mietintämyssyt päähän ja aloitetaan.

 

No, missä sitten on slogan?

 

Joku voi miettiä, onko slogan kuollut ja kuopattu? Slogan edustaa perinteisesti toiminnan kuvaamista tai kehotetta. Olennaista on, että niistä puuttuu lupaus asiakkaalle.

Ennen vanhaan slogan oli niin sanottu mainoslause, iskulause tai hokema, joka puolsi paikkaansa hyvin. Tänäänkin moni hyvä slogan tekee rahanarvoista työtä luomalla ja ylläpitämällä muistijälkeä. Iskulause sävelillä tai ilman kuuluu markkinoinnin monilokeroiseen työkalupakkiin.

Mutta. Kun kilpailu markkinoilla ja asiakkaista kovenee, me asiakkaat kaipaamme yrityksiltä vastuuta ja vastinetta rahalle. Tätä työtä tekee brändilupaus.

Tässä esimerkki maailmalta, jossa on avattuna 10 ikonista brändilupausta. Lukusuositus!

101 % brändiä -työpajan logo | Bränditoimisto Hurraa.

Brändin kehittäminen on mielenkiintoista. Itsestäänselvyydet saavat merkitystä syventämällä. Useamman ihmisen näkemyksen avulla. Hyödynnä 101 % brändiä -työpajaamme, jos tuntuu, että kaipaat terävyyttä ja oikeita painopisteitä brändin hallintaan ja johtamiseen kokonaisuudessaan.

 

Reija

Haluan auttaa näkemään, mitä asiakasymmärrys voi brändisi kehittämiseksi tehdä. Ajattelutapa kokonaisuudessaan keikahtaa kohti parempaa! reija@hurraa.fi

Ole kuulolla brändin kaikista kulmista. Liity mukaan!

"*" näyttää pakolliset kentät

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.