Messuosaston suunnittelu lähtee brändistä
BLOGI | Bränditoimisto Hurraa.
Blogi | Bränditoimisto Hurraa.

Messuosaston suunnittelu lähtee brändistä

Onko messuosasto saanut tehtäväkseen valloittaa uusia asiakkaita? Ensinnä katsotaan kaikkein pyhimpään eli brändiin. Messuosaston suunnittelu lähtee brändistä.

Tässä kolme lähtökohtaa, joista huolehtimalla osaston fokus kirkastuu ja messuista suoriudutaan hyvin.

1. Brändi

  • mikä on yrityksen brändin pääviesti?
  • miten se sanoitetaan, jotta messuosaston ohi käveleväkin ymmärtää?
  • onko olemassa brändilupaus? Mitä parempi, sen enemmän siihen voi nojata.
  • millainen muistijälki halutaan jättää?

2. Realiteetit

  • osaston sijoittuminen, mistä suunnasta valtavirta kulkee?
  • miten pääviesti nähdään, jos osasto on täynnä ihmisiä? Logo pöydän etuseinässä on ensimmäinen hukkuva viesti.
  • pienelläkin osastolla voi erottua, mielikuvitusta mukaan!
  • riittävä ja rento henkilökunta, parhaat tyypit kehiin.
  • onko messuosasto näppärä rakentaa, purkaa, säilyttää ja käyttää uudelleen?

3. Toiminta

  • mikä houkuttelee osastolle? Mikä asiakasta kiinnostaa?
  • miten kohdataan potentiaaliset asiakkaat?
  • henkilökunnan asenne kohdilleen myös viimeisenä messupäivänä
  • viestintä ennen messuja, niiden aikana ja jälkeen

Messut pysyvät pinnalla ja kansainväliset varmasti. Miksi näin? Siitä inhimillisestä syystä, että me kaipaamme toisiamme. Ihminen haluaa olla laumassa ja vuorovaikutuksessa. Nähdä ja kokea uutta. Oppia ja löytää.

Miksi osallistua messuille?

Messutapahtuma on paras esimerkki ihmiseltä ihmiselle vuorovaikutuksesta. Mikä mahdollisuus!

Osallistumisen kustannukset ovat investoinnin kokoluokkaa ja henkilökunnalta vaaditaan venymistä.

Tiedosta tarkoin, miksi osallistutte messuille.

Messuosaston suunnittelu on tavoitteellista

Määrittele rohkeasti yksi kärkitavoite. Kerättyjen käyntikorttien tai yhteystietojen määrä ei ole enää järkevä tavoite. Satsaa sen sijaan laatuun. Tavoite voi olla saada henkilökohtaisia tarjouspyyntöjä tai jatkokeskusteluja niin, että myynnillä on mihin tarttua pikimmiten messujen jälkeen.

Toinen tavoite voi olla lähtemätön muistijälki tekemällä vaikutus. Tapauksesta riippuen vaikutus voi olla sidottuna toimialaan, mutta mieluiten se on yhdistelmä inhimillisesti kiinnostavaa ja toimialaa tukevaa. Mikä voisi olla asiakkaallesi kaikkein kiinnostavinta?

Tunnettuus on yksi messuille osallistumisen arvoista. Lantilla on myös toinen puoli, eli jokaiselle messuvieraalle jää jokin muistijälki tunnettuutta viitoittamaan. Olkaamme huomaavaisia ja ystävällisiä jokaiselle osastolle kurkistavalle. Positiivisuus on messupäivän sana.

Millainen on hyvä messuosasto?

Sellainen, johon yrityksestäsi kiinnostuneet ihmiset haluavat astua peremmälle. Messuvieraan kohtaaminen on asiakaskokemus. Voiko muutaman neliön tila olla ainutlaatuinen tai uniikki? Kyllä voi. Erilaisuus ja yllätyksellisyys ovat loistavia suunnittelun osasia.

Ensimmäinen tehtävä on huolehtia, että brändi on tukevasti esillä. Pelkkä logo ja brändin ilme riittää isoille ja tunnetuille brändeille.

Mikro- ja pk-yritysten kannattaa asettaa oma tekeminen päärooliin. Minkä asiakkaan ongelman yrityksesi ratkaisee? Tämän tuominen esiin, blokkaa pois sopivasti ne, joille ette ole oikea valinta. Kaikilta säästyy aikaa.

Messusosaston sisustusta tulee arvioida siten, että sisällä ovat oma porukka ja muutama vieras. Mitä jää näkyviin, kun ihmishahmoja seisoo ja istuu osastolla? Vieläkin on osastoja, joista pitää astua ulos katsomaan otsalaudasta, kenen osastolla ollaan.

Brändin läsnäolo tulisi aistia osaston tunnelmassa, henkilökunnassa sekä kaikessa sisustuksessa. Vahva brändi puhuu jo väreillä. Arvot ja merkityksellisyys ovat vankkoja brändimielikuvan vahvistajia. Miten ne voisi teillä toteutua?

 Johdonmukainen brändin ilmeen noudattaminen sataa yrityksen menestyksen laariin. Joka kerta.

Autamme suunnittelemaan brändilähtöisiä messuosastoja. Kysy, jos tuntuu siltä, että kiirettä on muutenkin tai into on hukassa.

Suomen Yrittäjien messut vuoden 2023 lopulta on hyvä katsaus, millaisia tämän päivän messuosastot voivat olla, kun tapahtumassa on roisi jäähallivalaistus ja osastojen suunnittelu tasavertaista. Kurkkaa linkki ja inspiroidu.

https://plusprint.fi/referenssit/messuosaston-suunnittelu-case-suomen-yrittajat/

Reija

Haluan auttaa näkemään, mitä asiakasymmärrys voi brändisi kehittämiseksi tehdä. Ajattelutapa kokonaisuudessaan keikahtaa kohti parempaa! reija@hurraa.fi

Ole kuulolla brändin kaikista kulmista. Liity mukaan!

"*" näyttää pakolliset kentät

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.