Logon suunnittelu, bränditoimisto Hurraa.
Logon suunnittelu, Bränditoimisto Hurraa

Logo ja visuaalinen ilme

Logon suunnitteluprosessi on yksinkertainen. Aloitamme etsimällä sen oleellisen, mikä brändissäsi puhuttaa. Sen jälkeen saat katsottavaksi tyyliltään erilaisia kuvakoosteita, joista valitset omasi. Sen pohjalta syntyvät logoehdotukset, joista keskustelemme. Lopullisen logon jälkeen suunnitellaan sitä kehystävä ja kannatteleva visuaalinen ilme.

Mikä on visuaalinen ilme?

Se on synonyymi graafiselle ilmeelle. Sen tarkoitus on luoda brändille omintakeinen, joskus jo yhdestä värisävystä syntyvä silta tuotteeseen tai palveluun. Useimmiten visuaalinen ilme on graafisten elementtien muotokieltä yhdessä valitun väripaletin kanssa. 

Logosuunnittelun prosessissa lopputuloksena on logon käyttöä ohjaava graafinen ohjeisto tai laajemmin brändin sanomaa avaava brändikirja. Näissä molemmissa ohjeistetaan kirjasimet, värit, graafiset elementit ja tapa käyttää kuvia.

Julkaisun taittaja, huolehtii brändi-ilmeestä, Bränditoimisto Hurraa.Mikä on brändikirja?

Kaikki, missä brändisi kohtaa yleisönsä tulee olla samalla punaisella langalla varustettua. Siihen on koottu kaikki brändin graafisen ilmeen suunnittelu. Kysymys on brändin hallinnasta, jossa tavoite ja syy olemassaoloon on selvillä.Brändikirja, puhekuplassa.

Brändikirja vastaa selkein lausein, mikä meitä arjessa kantaa. Millainen on tulevaisuuden tavoitteemme ja millainen on brändin tavoitemielikuva. Lisäksi brändin hallintaa on logon ja visuaalisen ilmeen  johdonmukainen käyttö ohjeiston mukaan.

Onnistuessaan brändikirja muovaa henkilöstön ajatusta toimimaan, kuten brändilupaus lupaa. Ollaan olemassa samaa asiaa varten!

Koska logo pitää uudistaa tai päivittää?

Onko tuotteessasi tai palvelussasi jotain erityislaatuista, mitä muilla ei ole? Näkyykö se brändissäsi? Jos ei, laitetaan omaleimaisuus näkymään. Se on logon päivityksen tai uudistamisen paikka. 

Muutosta ei pidä tehdä uutuudenviehätys mielessä, vaan sen pitää perustua arvoon, merkitykseen tai johonkin, mikä on totta. Käsissäsi voi olla kilpailuetu ja nyt onkin sitten jo kiire!

Tuttua brändiä ei aina tarvitse uudistaa kokonaan, vaan vetovoima voi syntyä pienemmälläkin. Tärkeintä on olla ajanmukainen ja puhutella oikeaa kohderyhmää. 

Logon ja visuaalisen ilmeen suunnittelun kesto: 2–3 viikkoa.

Jari Hjelm
Kirjasto- ja kulttuuri-
palvelupäällikkö, Rusko

"Hankkeemme logo ja visuaalinen ilme toteutuivat yksinkertaisina ja helppokäyttöisinä. Palvelu kokonaisuudessaan oli jouhevaa ja vilpitöntä. Lyhyesti: Saimme sen mitä toivoimme!"