Miten brändi kehittää liiketoimintaa
BLOGI | Bränditoimisto Hurraa.
Blogi | Bränditoimisto Hurraa.

Miten brändi kehittää liiketoimintaa?

Olemme selvästikin nousukaudella, jossa vahvoja brändejä nousee esiin yhä enemmän. Brändi-käsite ymmärretään joka vuosi paremmin.

Brändin rakentaminen on yrityksen liiketoiminnan säätämistä oikeisiin asetuksiin. Se onnistuu tunnistamalla millaisia asiakkaita/kohderyhmiä varten teemme töitä ja lunastamalla ne heille mielekkäät lupaukset. 

Brändi kehittää liiketoimintaa avaamalla tien asiakkaan sydämeen. Kun löytää erilaisen, jopa uniikin ideologian ja palvelun toteutuksen, on käsissä kilpailuetu. Lähtökohtana on asiakkaan tunnistaminen ja tutustuminen hänen mielenmaisemaansa syvemmin. Opittua tietoa muovaamalla syntyvät käytännön toteutukset, joista asiakas kokee brändin arvojen olevan enemmän kuin pelkkä väite verkkosivuilla.

Onnistunut asiakaskokemus on vahvan brändin tärkein ainesosa. Se mahdollistaa kasvun.

Uniikin brändin taustalla ovat arvot ja merkityksellisyys. Miettimällä, mitä jokin arvo tarkoittaa meillä käytännössä, saa evästystä liiketoiminnan kehittämiseen ja kasvuun.

Esimerkkejä näistä menestyjistä on ihan koti-Suomessa. Enää ei tarvitse nojata merten yli Applen tai Niken bränditarinoihin. Alla muutamia onnistumisen kulmakiviä, joissa asiakkaiden mielikuvat kertovat onnistumisesta.

Tämän vuoden virstanpylvääseen, Taloustutkimuksen Brändien arvostus -tutkimukseen, on hyvä kurkistaa syvemmin. Tutkimus sisälsi 78 tuoteryhmää ja 665 brändiä. 

 

Onnistumisen kulmakivi # 1

Kaikki brändityö on asiakkaan valloittamista varten 

Kun katsoo, mitä tutkittiin, alkaa brändin voima hahmottua. Vastauksien takana on tietysti koko joukko aitoja, erilaisia ihmisiä. Kiitos heille, että ovat viitoittamassa tietä brändin rakentajille.

Tutkimuksessa selvitettiin seuraavaa:

  • brändin tunnettuus ja arvostus
  • brändin käyttö ja asiakastyytyväisyys
  • perustelut, miksi brändiä arvostetaan
  • brändin suosittelu
  • brändimielikuva
  • tuotemerkin/yrityksen hintataso
  • kuluttajahintojen muutoksen vaikutus ja rahankäyttö tulevaisuudessa tuoteryhmän osalta
  • läheisyysanalyysi brändin käyttäjistä ja medioista (myös sosiaalisen median kanavat)
  • verkkoanalyysi brändeistä eli minkä brändien kanssa eri brändit oikeasti kilpailevat

 

Onnistumisen kulmakivi # 2

Brändin arvojen aitous tehdään todeksi konkreettisin teoin 

Case:

Sinituote on kivunnut vuosien saatossa TOP 10 -listalle

Kantavana voimana on vastuullisuus.

– Tuntuu mahtavalta, että työtämme ja SINI-brändiä arvostetaan näin paljon. Kun katsoo tämän vuoden kymmenen kärkeä, voi olla todella ylpeä, että olemme mukana näin komeassa joukossa, Sinituotteen markkinointipäällikkö Marika Saarinummi sanoo.

Tänä vuonna tutkimuksessa painottuivat erityisesti kuluttajien arvot, jotka ohjaavat heidän päätöksiään. Brändin arvojen aitous nousi siis tärkeäksi valintakriteeriksi. Erityisesti vastuullisuudesta puhuttaessa on tärkeää, että brändi osoittaa konkreettisilla teoilla seisovansa arvojensa takana. Vastuullisuusteemoja nostetaan esiin markkinoinnissa ja viestinnässä tänä päivänä huomattavasti laveammin kuin vielä muutama vuosi sitten.

https://sinituote.fi/sini-brandi-suomen-10-arvostetuimman-brandin-joukossa-myos-tana-vuonna/

 

Onnistumisen kulmakivi # 3

Asiakkaan ymmärtäminen kirkastaa brändin ja liiketoiminnan tärkeimmät tehtävät 

Case:

S-Pankki on pankkialan arvostetuin brändi kuudetta vuotta perättäin

Tutkimuksen mukaan suomalaiset arvioivat S-Pankin arvostetuimmaksi pankkibrändiksi. He pitävät S-Pankkia kotimaisena, helposti lähestyttävänä ja turvallisena. 

– Brändi rakentuu kaikissa niissä tilanteissa, joissa yritys kohtaa asiakkaansa ja ympäröivän yhteiskunnan. Suhtaudummekin meitä kohtaan tunnettuun luottamukseen iloiten ja nöyrin mielin. Lupaan, että teemme joka päivä parhaamme ollaksemme jatkossakin luottamuksen arvoisia. Jokaiselle kuuluu oikeus vähän rahakkaampaan huomiseen ja siksi asiakkaidemme käytössä ovat maksuton tili, kortti, verkkopankkitunnukset ja mobiilisovellus sekä helpot säästämisen palvelut, toimitusjohtaja Riikka Laine-Tolonen sanoo. 

https://www.s-pankki.fi/fi/tiedotteet/2023/tutkimus-s-pankki-on-pankkialan-arvostetuin-brandi-kuudetta-vuotta-perattain/

Vuoden 2023 arvostetuimmat brändit ovat: 

  1. Fiskars
  2. Abloy
  3. Yle Areena
  4. Arabia 
  5. Hyvää Suomesta -merkki
  6. S-Etukortti
  7. Prisma
  8. Joutsenmerkki 
  9. Iittala
  10. SINI

Tutkimuksesta lisää:

https://www.taloustutkimus.fi/ajankohtaista/uutisia/arvostetuimmat-brandit-2023.html

 

Brändin kehitystyö kuuluu ja näkyy

Liiketoiminnan kehittäminen brändin avulla antaa yritykselle raamit, ulkonäön, tavan toimia ja viestiä. Se, että on trendikäs, sopii joihinkin toimialoihin määrääväksi arvoksi. Pitkässä juoksussa on kuitenkin kyse luottamuksen herättämisestä yli ajan ja olosuhteiden muutoksen.

Brändin kehitystyö on jatkuvaa. Silmät ja korvat on syytä pitää auki. Kilpailijat ja markkinakenttä tottakai, mutta erityisesti asiakkaiden tai kohderyhmän tahtotila. Miten he haluaisivat palveluasi käyttää nyt ja tulevaisuudessa? Asiakasymmärrys on asiakkaan kuulemista.

Kaikki lähtee kutsumuksesta, yrityksen sisäisestä palosta ja syystä olla olemassa. Jos tuo liekki roihuaa, on käyttövoima taattu.

Autamme kirkastamaan brändejä ja löytämään uniikkiutta. Työpajamme ovat yhteistyötä, joista syntyy tie asiakkaan sydämeen.

Reija

Haluan auttaa näkemään, mitä asiakasymmärrys voi brändisi kehittämiseksi tehdä. Ajattelutapa kokonaisuudessaan keikahtaa kohti parempaa! reija@hurraa.fi

Ole kuulolla brändin kaikista kulmista. Liity mukaan!

"*" näyttää pakolliset kentät

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.