Blogi

Blogi

Logo – tänään halpa vai vuosien mittaan edullinen?

Logo on hyvä, kun se täyttää paikkansa. Tarve voi olla mitä vain akselilla kokoontumisajon T-paita tai ison konsernin kansainvälinen logo. 

Ilmaisen logon huonot ja hyvät puolet

Halpislogo on monistustuote, jonka kaltainen voi tulla vastaan, ei vain yhden vaan montakin kertaa. Kuka tarkasti, onko markkinoilla samalla toimialalla jo vastaavaa? Entä käytettävyys digissä ja printissä? Hyvä puoli ja täysin kiistaton sellainen on hinta. Toinen hyvä asia halpislogossa on toimitusaika – vain parin klikkauksen jälkeen sinulla on logo käytössäsi. 

Miksi logosta kannattaa maksaa?

Ajattelitko logolle pitkää ikää ja tuottavuutta? Brändin arvon kasvattaminen alkaa logon ensimmäisestä julkaisupäivästä. Mikset lähtisi liikkeelle kunnon logolla, joka kerää pisteet kotiin lähtöruudusta? Hyvin suunniteltu logo kantaa. Sitä ei tarvitse muuttaa ajan saatossa. Esimerkkinä tästä päivittäistavarakaupan brändejä, joista Domino-keksi tai DaCapo-suklaa on vuosikymmeninä muuttunut, mutta me kuluttajat koemme sen muuttuneen vain vähän. Usko tuttuun tuotteeseen ei ole horjunut, koska logoa ei ole laitettu kokonaan uusiksi. Päivitystyö hiljakseen onnistui.

Tuuliviirilogo on se, johon kukaan ei usko. Se muuttuu aina päättäjän vaihtuessa eikä brändi lopulta saa kunnollista jalansijaa ostajankaan mielessä. Arvoa tai tuottoa ei tuuliviirilogolle liioin pysty kasvattamaan.

Miten syntyy hyvä logo?

Hyvän logon suunnittelu alkaa perehtymisellä toimialaan, markkinatilanteeseen ja ennen kaikkea tilaajan ajatuksiin siitä mitä ollaan tekemässä. Suunnittelun tärkein osa-alue on suunnittelijan korvat. Hänen pitää kuulla, nähdä ja tuntea millaista toimijaa ollaan kovan kilpailun markkinoille tuomassa. Lisävärinät ja innostus lupaavat hyvää!

Mitä saa, kun tilaa suunnitellun logon?

Logon, joka toimii kaikissa kanavissa. Logon, joka on vahva, erilainen ja helposti luettava. Tavoitteen pitää olla hyvässä muistijäljessä. 

Suunnittelija ajattelee aina värejä. Käytettävät värit ja logon hengen mukaiset kirjasimet määritellään ohjeistoon. Jos logoon suunniteltiin tunnus eli kuvio, on sen käytöstä logon kanssa yhdessä ja erikseen kerrottu. Tavoitteena se, että kaikkien on helppo käyttää logoa oikein eri tarkoituksiin. 

Visuaalinen ilme on luonnollinen jatkumo logolle. Se on logon ympäristö, jossa viestiminen tapahtuu kuvien, sanojen ja elementtien määritellyllä läsnäololla. 

Sijoita logoon, tunnuksella tai ilman. Samalla saat selväksi itsellesikin mitä on toiminnan ytimessä ja mitä tavoitellaan. Ajateltu logo on tekemisen sydän, brändisi elinehto.

Reija

Reija

Toimitusjohtaja, joka kiikaroi alati ympäristöään ja yllättyy luovuuden kaikista kukista. Tarkkailun kestosuosikkina on palvelukokemus, jossa vuorovaikutus pelaa ja brändin läsnäolo vakuuttaa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *