Suunnitelmallinen Facebook-sisällöntuotanto
BLOGI | Bränditoimisto Hurraa.
Blogi | Bränditoimisto Hurraa.

Suunnitelmallinen Facebook-sisällöntuotanto

Facebookia käyttää kuukausittain n. 3 miljoonaa suomalaista. Miten sinä tavoitat heidät? Me suosittelemme, että teet sen tavoitteellisesti, suunnitelmallisesti ja säännöllisesti. Näin saat kohdistettua ponnistelusi juuri sinulle oikeisiin ihmisiin ja säästät aikaa ja rahaa.

Mikä on tavoitteesi?

Sosiaalisen median kanaville pitää olla tavoitteet ja tavoitteiden toteutumista pitää mitata.

Onko sinun tavoitteesi lisätä brändin tunnettuutta vai tavoitteletko ehkä ihan suoraan myyntiä? Tavoite kannattaa ehdottomasti kirjata johonkin ja kirjausta kannattaa vilkaista aina silloin tällöin, sillä Facebookissa on niin helppoa eksyä tekemään jotain (ehkä omasta mielestä loistavaa) juttua, joka ei liitykään millään lailla tavoitteeseen. Siinä kohtaa on hyvä pysähtyä ja varmistaa, onko tavoite varmasti oikea vai pitäisikö sitä säätää (sen oman loistojuttusi suuntaan). Tavoitteen kuitenkin pitää olla se, joka ohjaa kaikkea toimintaamme. Muuten menee puuhasteluksi!

Miten mittaat tavoitteesi toteutumista? Onko sinun mittarisi tykkäyksien määrä, sitoutuminen julkaisuun vai jakamasi linkin klikkaus vai joku muu? Valitse sinulle paras mittari ja seuraa sitä säännöllisesti. Jos tulokset eivät ole halutunlaisia, jotain pitää muuttaa. Somessa se onneksi käy näppärästi ja uuden kokeilu on helppoa.

Kenet haluat tavoittaa?

Kenelle sinun Facebook-sivusi puhuu? Kenelle haluat kertoa tuotteestasi, palvelustasi tai yrityksestäsi? Kirjaa ylös ainakin sukupuoli, ikä, asuinpaikka ja kiinnostuksen kohteet. Mieti myös, mitä muita Facebook-sivuja kohdehenkilösi seuraa. Käy kurkkaamassa niiden Facebook-toimintaa.

Kohderyhmän tai kohderyhmien – niitä voi siis olla useampiakin – määrittely on äärimmäisen tärkeää etenkin mainostamista varten. Et varmaankaan halua tuhlata mainoseurojasi siihen, että sisältöjäsi näytetään sinun kannaltasi väärille kohderyhmille. Ja mainoseuroja sinun täytyy käyttää, jos haluat näkyvyyttä. Sinulle sopiva mainossumma löytyy kokeilemalla ja testaamalla.

Millaisia sisältöjä?

Mitä sitä sitten varsinaisesti julkaisisi siellä yrityksen sivulla? Asiaa kannattaa lähestyä kohderyhmäsi kautta ja miettiä, mitä hyötyä sinä voit sille tarjota? Haluatko vaikka opastaa ekologiseen elämään tai hyvinvointiin? Vai haluatko saada hymyn ihmisten huulille? Hyöty puhuttelee, kiinnostaa ja koukuttaa.

Facebook-sisällöntuotantoa kannattaa miettiä yrityksen näkökulmasta. Mistä asioista haluatte tulla tunnetuksi? Mitkä ovat pääviestinne? Näiden tarkka määrittely auttaa sinua keskittymään siihen, mikä on tärkeää. Ja mikä tukee myös sitä aiemmin määriteltyä tavoitettanne.

Sitten onkin varsinaisen ideoinnin paikka. Suosittelemme, että tyypität ainakin osan sisällöstäsi. Sisältötyyppien ideoinnissa yksi helppo kikka on käyttää apuna sanoma- tai aikakauslehtiä. Kun selailet lehtiä, huomaat niissä olevan numerosta toiseen toistuvia osoita ja osioiden sisällä aina samantyylisiä juttuja. Samanlaisia sisältötyyppejä voit sinäkin rakentaa omaan someesi, sillä sisältösuunnittelua ei tarvitse aloittaa nollasta tai puhtaalta pöydältä.

Tavoitteellinen ja suunnitelmallinen Facebook-työ maksaa itsensä takaisin. Perusasiat kannattaa laittaa heti kuntoon, sillä se säästää sinut tuloksettomalta ja turhalta sähläämiseltä.

 

Reija

Haluan auttaa näkemään, mitä asiakasymmärrys voi brändisi kehittämiseksi tehdä. Ajattelutapa kokonaisuudessaan keikahtaa kohti parempaa! reija@hurraa.fi

Ole kuulolla brändin kaikista kulmista. Liity mukaan!

"*" näyttää pakolliset kentät

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.