Markkinointisuunnitelma on must - Mainostoimisto Hurraa
Mainostoimisto Hurraan Blogi
Mainostoimisto Hurraan blogi

Markkinointisuunnitelma on must

Yleinen suositus kodin ruokalistan suunnittelusta viikoksi eteenpäin ja tarvikkeiden hankinnasta yhdellä kertaa on toimiva tapa. Tällöin fokus on oikeanlaisessa ruokavaliossa ja kulloinkin käytettävissä olevassa rahamäärässä. Näissä pysyminen säästää aikaa ja energiaa. Palkinnoksi saa tunteen hyvin tehdystä työstä.

Kaikki tiedämme tälle vaihtoehdon. Kiireisenä ja nälkäisenä ruokakauppaan, suurpiirteinen sinkoilu ympäriinsä ja lopulta kassalle ostoskärryssä sekoitus tarpeellista ja tarpeetonta. Pankkitiliä veloitetaan “jollakin” summalla. Kiitoksena hetken helpotus kunnes sama toistuu viimeistään ylihuomenna. Kohtuullisissa elintavoissa pysyminen tai haaveiltu muutos ei toteudu.

Molemmat toimintatavat hyötyvät kolmannesta osapuolesta. Siitä, joka osaa katsoa kauempaa, yhdistää arkirealismin ja tavoitetilan. Kun asiat laitetaan ylös, kaikkien osallisten näkyville, toteutuu eteenpäin vievä malli.

Toimiva markkinointisuunnitelma

Yrityksen markkinointisuunnitelma on sitä parempi, mitä huolellisemmin se on suunniteltu. Tiedetään millaisia halutaan olla ja millaiseksi tulla. Lisäksi tiedetään käytettävissä olevat rahat ja resurssit. Mitä realistisempi suunnitelma, sen vähemmän siitä tarvitsee poiketa matkan varrella tyrkytettyihin täkytarjouksiin. 

Markkinointisuunnitelman voi toteuttaa esimerkiksi vuosikellona, vaikka viikkokohtaisesti tarkasteltuna. Siitä nähdään kuukausittaiset tavoitteet, kohderyhmät, toimenpiteet, kanavat sekä mittarit. Ja se raha.

Toimenpiteiden toteutumista seurataan ylös kirjatuin väliajoin ja tarvittaessa tehdään säätöjä. Tapakulttuuri on selvä ja tavoitteeseen mennään yhteistyöllä, sovitussa pysyen.

Jos yritys on määritellyt ja sisäistänyt brändinsä, saadaan markkinointitoimenpiteille ulkonäkö ja viesteille sanamuoto sekä äänensävy. Näin säästyy aikaa ja energiaa. On lupa keskittyä muuhun. Palkintona hallinnan tunne ja brändin vahvistuminen.

Kuka suunnittelee markkinointisuunnitelman

Työryhmä markkinointisuunnitelmalle on enemmän kuin yksi henkilö. Jos liiketoimintasuunnitelmaan pohjaava markkinointistrategia on olemassa, pääsee pienempi porukka konkretiaan markkinoinnin vuosikelloa täytettäessä. 

Strategia saattaa pk-yrityksissä olla mutu-tuntuma, jolloin markkinointisuunnitelmaan kannattaa ottaa mukaan useampi näkökulma talon sisältä ja ulkopuolelta.

Eksaktiin digi- ja printtimainonnan ymmärrykseen tarvitaan useimmiten yhteistyökumppania. Kumppani on kuin yrityksen personal trainer, joka auttaa ponnisteluissa asetettuun tavoitteeseen. 

Brändin kokonaisuuden hallinta on lisäarvo, jonka mainostoimisto pystyy tuomaan. Brändillä voi olla arvotavoite, isokin, jota kannattaa markkinointisuunnitelmassa kasvattaa. Ja kas, lopussa kiitos seisoo. Todennäköisesti sellaisena, kuin se alussa maalailtiin ja puolivälissä säädettiin. 

Reija

Reija

Toimitusjohtaja, joka kiikaroi alati ympäristöään ja yllättyy luovuuden kaikista kukista. Tarkkailun kestosuosikkina on palvelukokemus, jossa vuorovaikutus pelaa ja brändin läsnäolo vakuuttaa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Blogijulkaisumme sähköpostiisi

Tilaa uutiskirjeemme ja saat aina ajankohtaiset blogijulkaisumme suoraan omaan sähköpostiisi.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Hae blogista