Logon suunnittelu yritykselle – 9 askelta vahvaan ilmeeseen

Logon suunnittelu ja uniikki visuaalinen onnistuessaan on kuin kuvassa lammaslauman keskellä oleva vaaleanpunainen lammas. Taatusti huomataan.

Kun yrityksesi tarvitsee uuden ilmeen tai haluat päivittää ja kirkastaa olemassa olevaa brändiä, hyvä logo ja vahva tunnistettava identiteetti toimii hyvänä perustana.

Ensivaikutelma ratkaisee. Logo kertoo yhdellä silmäyksellä, millainen brändi olet ja mihin voi luottaa.

Hurraan logon suunnittelu yritykselle on suunnitelmallinen ja inhimillinen prosessi, joka tukee liiketoimintaasi. Me emme sukeltele mutulla, vaan suunnittelemme logon ja visuaalisen ilmeen kokemuksella ja ammattilaisen otteella – tavoitteellisesti, yrityksesi tarpeita ja kohderyhmiä ymmärtäen. Paras lopputulos syntyy, kun suunnittelu pohjautuu olemassa olevaan brändistrategiaan. Ellei sellaista vielä löydy, brändityöpajamme auttaa sanoittamaan sen kirkkaasti ennen suunnittelun alkua.

Tässä artikkelissa käymme läpi selkeät vaiheet, joilla luomme yrityksellesi vahvan ilmeen, joka ei vain näytä hyvältä – vaan toimii käytännössä eri kanavissa ja erotut taatusti kilpailijoista.

Miksi visuaalinen identiteetti on PK-yritykselle niin tärkeä?

Yritykset – kamppailevat usein isompien brändien näkyvyyttä ja tunnettuutta vastaan. Hyvin suunniteltu graafinen identiteetti yritykselle tuo uskottavuutta, erottuvuutta ja ennen kaikkea selkeyttää yrityksesi viestiä asiakkaille.

Ilme ei ole vain logo. Se on koko tapa, jolla brändisi näyttäytyy: somekuvista esitteisiin, tapahtumailmeestä verkkosivuihin. Yhtenäinen, tunnistettava ja brändisi näköinen visuaalinen ilme lisää luottamusta – ja sitä kautta myyntiä.

Logon ja ilmeen suunnitteluprosessi a´la Hurraa – 9 askelta

1. Aloituspalaveri – tehokkaasti ja rennosti

Kaikki alkaa keskustelusta. Toimimme myös etänä, joten koko suomi tervetuloa! Juttelemme yrityksesi nykytilasta, tavoitteista ja mahdollisesta brändistrategiasta. Haluamme ymmärtää: mitä kohti olette menossa ja mitä ilmeenne pitäisi viestiä?

2. Inventointi

Syvennymme yrityksesi bränditarinaan, arvoihin, asiakaskohderyhmiin ja tulevaisuuden visioihin.

3. Taustatutkimus ja moodboard

Tutkimme markkinakenttää ja visuaalisia kilpailijoita – missä maailmassa logosi tulee elämään? Kokoamme tunnelmatauluja eli moodboardeja, jotka esittelevät mahdollisia suuntia yrityksesi ilmeelle.

4. Kolme visuaalisen ilmeen suuntaa

Esittelemme kolme erilaista tunnelmataulua, joista valitsemme yhdessä parhaiten yrityksesi arvoja ja tunnelmaa tukevan suunnan. Tämä toimii logon ja ilmeen suunnittelun perustana.

5. Logoehdotusten suunnittelu

Luomme valitun suunnan pohjalta 1–3 logoehdotusta. Jokainen ehdotus kuvastaa hieman eri kulmaa brändistäsi – yhdessä löydämme sen oikean.

6. Logon valinta ja jatkojalostus

Yhdessä valittu logo hiotaan kuntoon. Tämä voi tarkoittaa pieniä säätöjä, vaihtoehtoisten versioiden suunnittelua (vaaka-/pystymalli, mustavalkoisuus) tai tunnuksen erottamista tekstistä. Logo-originaalit tallennetaan painotaloille, toimistoon ja verkkokäyttöön.

7. Visuaalisen ilmeen suunnittelu

Kun logo on valmis, suunnittelemme sen ympärille visuaalisen ilmeen, joka sisältää muun muassa:

  • Väripaletin
  • Kirjasimet
  • Ilmeen elementit

8. Graafinen ohjeisto – selkeät ohjeet logon ja ilmeen käyttöön

Visuaalinen ilme ei saa jäädä koneen kansioon. Teemme selkeän graafisen ohjeiston (pdf-dokumentti), joka kertoo miten logoa ja ilmettä käytetään oikein – niin digissä kuin printissä. Halutessasi liitämme tämän brändikirjaasi.

9. Tuki ja jatkokehitys

Projektin jälkeen emme katoa. Ilmeen jatkokäyttö on moninainen ja halutessasi Bränditalkkari rientää apuun.

Autamme ilmeesi näkyviin. Esimerkkejä: verkkosivuston ilmefestivaali-ilme, someilmekampanjailme, tapahtumailmepakkausilme ja muut erikoiskäytöt onnistuvat kyllä. Ja ellei meillä niin, kunnollisen aineiston ja ohjeiston mukaan muualla.

Yhteenveto

Kun yrityksen logo ja ilme suunnitellaan huolella se rakentaa luottamusta, tukee myyntiä, helpottaa viestintää ja tekee sinusta tunnistettavan – olitpa sitten verkossa tai lavalla festivaaleilla.

Hurraassa Logon suunnittelu on suunnitelmallinen, lämmin prosessi joka perustuu aina brändiisi ja sen kirkastamiseen. Meidän tehtävämme on auttaa sinua näyttämään ja tuntumaan siltä, kuka oikeasti olet.

Ei koriste vaan voima. Ornamon ja Helsingin seudun kauppakamarin katsaus (2021) osoitti, että 75 % yrityksistä koki muotoilun parantaneen kilpailukykyä ja yli puolet näki sen kasvattaneen kannattavuutta. Logo on usein se ensimmäinen askel – ja se askel kannattaa ottaa tosissaan.

Onko aika kirkastaa brändi etkä ole ihan varma mistä aloittaa? Me olemme – ja ohjaamme sinut lempeästi alkuun.

Ota yhteyttä.

Tai kurkkaa portfoliosta suunnittelemiamme logoja ja ilmeitä.

Tuire Laine, visuaalisen viestinnän osaaja, graafinen suunnittelija juo kahvia.

Tuire Laine

Visuaalisen viestinnän osaaja ja graafinen suunnittelija joka rohkaisee kohti vahvaa brändiä. Työssäni yhdistyvät strateginen ymmärrys, rohkea luovuus ja leikkisä ote.
– Ei enää tylsiä brändejä!