Faktoista visuaalista viestintää ja julkaisujen taittoa

Raision kaupungin viestintä on kaikkea muuta kuin harmaata hallintoa. Yhteistyömme kotikaupungin kanssa on ollut monipuolinen, visuaalinen ja sujuva – juuri sellainen, jossa ammattitaitoa arvostetaan puolin ja toisin.

Henkilöstöraportti – numerot näytille, visuaalisesti
Vuoden 2024 henkilöstöraportti haluttiin päivittää helposti lähestyttäväksi lukupaketiksi. Runsaat värit, selkeä rakenne, visuaaliset graafit ja infokuvitukset korvasivat perinteisen Excel-tunnelman. Lisäksi sisältöä muotoiltiin enemmän juttumaiseksi – ja palautteen perusteella suunta oli juuri oikea.
Visuaalinen suunnittelu ja taitto: Tuire Laine, graafinen suunnittelija, ad
”Erittäin sujuvaa yhteistyötä ja hieno taitto! Tuli paljon kehuja.”
– Emilia Rainiola, henkilöstösuunnittelija


Polkupyöräkatokset – kaupungin ilme pysäkillä
Väriä ja viestiä lisättiin myös kaupungin katukuvaan, kun bussipysäkkien läheisille polkupyöräkatoksille ilmestyi keväällä 2024 uudet teippaukset. Suunnittelimme visuaalisuuden ja iskulauseet yhteistyössä kaupungin viestinnän ja eri osastojen kanssa. Jokaisessa katoksessa yhdistyi paikallisuus, pyöräilyn ilosanoma ja Turun seudun pyöräilybrändin ja Raision oma ilme – tyylillä. Suunnitelmista tehtiin myös 3D-versiot. Lopputuloksena syntyi näyttäviä ja kaupunkikuvaan istuvia katoksia, joista tuli hyvää palautetta sekä meille että teippausten toteuttajalle Mainosnergille.
Graafinen suunnittelu: Tuire Laine, graafinen suunnittelija, ad
Projektin johto ja yhteydet: Tuire Laine ja Reija Heinonen
Teippien tulostus ja asennus: Mainosnerg

”Näistä on tullut paljon positiivista palautetta. Ilman muuta katoksia saa käyttää referenssinä.”
– Veera Salakari, viestintäsuunnittelija

Strategiakirjan ja toimitusehtojen julkaisujen taitto
Painetun viestinnän puolella Raision Vesi Oy:n yleiset toimitusehdot sekä Raision kaupungin strategiakirja taitettiin visuaalisesti raikkaiksi, kaupungin graafista linjaa kunnioittaen. Strategiakirja sai toivottua ilmavuutta ja visuaalisuutta isojen kuvien avulla. Ja toimitusehdot – kyllä, nekin voivat näyttää hyvältä.
Julkaisujen ulkoasut ovat selkeät, jäsennellyt sekä kaupungin ilmeeseen istuvat – juuri sellaiset, jotka auttavat viestien perillemenossa. Ja toki kummastakin tehtiin digitaaliset versiot verkkoon jaettavaksi.
Julkaisujen graafinen suunnittelu: Tuire Laine, graafinen suunnittelija, ad, designer
Painopaikka ja yhteyshenkilö: Newprint, Marko Kirsiaro, Raisio

”Aukeama näyttää ihanalta. <3”
– Minna Heikkilä, viestintäjohtaja vuonna 2021
”Näyttää kivalta!”
– Anders Öström, toimitusjohtaja, Raision Vesi Oy