Julkaisun taitto – sisältösi ansaitsee toimivan ulkoasun

Hyvin taitettu julkaisu ei vain näytä hyvältä – se tukee viestiä, helpottaa lukemista ja tekee vaikutuksen. Me suunnittelemme raportit, vuosikertomukset, lehdet ja esitteet julkiselle sektorille, yhdistyksille ja yrityksille huolellisesti, hallitusti ja saavutettavasti. Kun ulkoasu on kunnossa, koko julkaisu toimii paremmin.
Taitamme saavutettavat digijulkaisut EU:n direktiivien mukaisesti
Taitamme saavutettavat digijulkaisut EU:n direktiivien mukaisesti
Meiltä onnistuu saavutettavien julkaisujen taitto niin, että ne täyttävät WCAG-ohjeistuksen ja EU:n saavutettavuusvaatimukset. Huomioimme rakenteen, kontrastit, lukujärjestyksen ja tiedostomuodot – visuaalisuudesta tinkimättä. Julkaisusi on yhtä aikaa toimiva, saavutettava ja brändisi näköinen.

Varaamme kalenterista tilaa. Kysy vaikka kiireessä – olemme joustavia ; ).
Julkaisun taittoja esimerkein

Hakemukset
Taittamamme Museviraston Aalto Works -kokonaisuuden hakemus Unescon maailmanperintöluetteloon. Taittotyö eteni hallitusti osio kerrallaan käännöstoimiston tahdissa, ja lopputulos oli 256-sivuinen julkaisu täynnä taulukoita, kuvia ja asiantuntemusta. Lisäksi tuotimme saavutettavan version sekä 29-sivuisen hoitosuunnitelman liitteeksi. Aikataulu piti (niinkuin aina) – nyt jännitetään, meneekö hakemus läpi! Oli ihan mahtava tilaisuus olla osana tiimiä.

Vuosikatsaukset
Vuosien varrella olemme taittaneet mm. YTHS:n, Parkinson-säätiön ja Naantalin Aurinkosäätiön vuosikatsauksia ja toimintakertomuksia. Luvuista ja graafeista syntyy kiinnostavaa luettavaa, kun mukaan tuodaan infograafeja, jotka elävöittävät sisältöä. Tylsinkin fakta ansaitsee hyvän esityksen – ja me varmistamme, että se tehdään aina brändilähtöisesti.

Lehdet
Asiakaslehdet, tiedotuslehdet, katalogit ja tarjouslehdet – meiltä hoituu ja onnistuu. Oli kyseessä painotuote tai verkossa julkaistava saavutettava versio, suunnittelemme ulkoasun, joka palvelee lukijaa ja tukee sisältöä. Taitoimme Skills Finlandille (2022) 12-sivuisen lehden, joka painettiin sekä julkaistiin saavutettavana verkossa. Brändikirjat ja ohjeistot luetaan meillä sujuvasti – ja sen myös huomaa lopputuloksesta.

Raportit
Numerot ja taulukot eivät meitä säikäytä – päinvastoin. Yhdessä asiakkaan kanssa mietimme, miten lukuihin saadaan visuaalisuutta ja oivaltavuutta esimerkiksi infografiikan ja värien avulla. Värikäs ja selkeä esimerkki tästä on Raision kaupungin henkilöstöraportti, jonka sisällysluettelosivu on jo itsessään kutsu lukea eteenpäin.
Työlistallamme on ollut mm. STM (puitesopimus xx-xx), Museovirasto (puitesopimus 2022–2025), Raision kaupunki ja muita julkishallinnon ja kolmannen sektorin organisaatioita.

Saavutettavat digijulkaisut
Kaikki julkaisut eivät päädy painoon – yhä useammin ne julkaistaan verkossa. Silloin saavutettavuuden vaatimukset astuvat mukaan, ja taitossa on tiedettävä mitä tekee. Meillä on kokemusta EU:n saavutettavuusdirektiivin mukaisista digijulkaisuista, joissa visuaalisuus ja käytettävyys sovitetaan yhteen.
Joskus se tarkoittaa kompromisseja – mutta ennen kaikkea se vaatii ammattitaitoa. Hyvänä esimerkkinä toimii Museoviraston 229-sivuinen saavutettava julkaisu Virtavesien kulttuuriperinnön tilannekuva.

Esitteet, flyerit ja julisteet
Oletko järjestämässä tapahtumaa, kampanjaa tai lanseerausta? Tai tarvitsetko myynnin tueksi tuote-esitteitä? Printtisuunnittelu vaatii teknistä tarkkuutta: värit, leikkaukset, formaatit ja materiaalit pitää hallita. Me huolehdimme siitä, että lopputulos näyttää hyvältä – ja toimii tarkoituksessaan.
YTHS:n juhlavuoden julistesarja on hyvä esimerkki siitä, miten visuaalisuus rakentaa hauttua tunnelmaa ja viestiä.
Taittajan vinkkilista tarjouksen pyytämiseen
Klikkaa auki vinkit – mitä tarkemmat tiedot, sitä sujuvampi tarjous ja toteutus. Kaikkea ei tarvitse tietää etukäteen – mutta nämä auttavat pääsemään alkuun.
Millainen julkaisu on kyseessä?
Onko kyseessä esite, verkkolehti, katalogi, vuosikertomus, raportti, asiakaslehti tai opas? Painetaanko vai onko kyseessä digijulkaisu? Vai kummatkin, tarvitaanko painetusta julkaisusta saavutettava digitaalinen julkaisu? Julkaisun tyyppi vaikuttaa ulkoasun suunnitteluun ja taittotapaan ja sinänsä myös hintaan.
Onko julkaisua tehty aiemmin?
Jos InDesign-pohja on jo olemassa, se nopeuttaa työtä. Uuteen julkaisuun rakennamme ilmeen alusta asti – selkeän ja brändilähtöisen.
Onko käytössä graafinen ohjeisto?
Taittamista helpottaa jos päälinjat julkaisulle ovat suunniteltuna. Näin aikaa ei mene niin paljon perusasioiden suunnitteluun. Brändiohjeistus auttaa pitämään ilmeen yhtenäisenä – etenkin, jos mukana on useita tekijöitä tai julkaisusarjoja. Ellei ohjeistoa ole, ei hätää. Meillä suunnitellaan oikein mielellään visuaalisia ulkoasuja ihan alusta asti ja kunnolla.
Taitetaanko kerran vai onko jatkuva julkaisu?
Taitetaanko vain tämä julkaisu, vai onko kyseessä esimerkiksi asiakaslehti jossa 2-3 numeroa, vuosittain toistuva raportti tai muutoin pitkäkestoinen yhteistyö?
Kuka tilaa?
Onko tilaajana yritys, kunta, järjestö, hanke vai muu toimija (Y-tunnus)? Tämä auttaa arvioimaan vaatimuksia ja kohderyhmää.
Arvioitu laajuus?
Kuinka monta sivua? Onko mukana taulukoita, grafiikkaa, kaavioita tai kuvia? Mitä enemmän tiedämme, sitä tarkempi tarjous.
Aikataulu?
Milloin julkaisun pitää olla valmis? Onko painoaikataulu jo sovittu tai digijulkaisulle julkaisupäivä lyöty lukkoon?
Kuvitus – tuleeko tilaajalta, etsitäänkö, piirretäänkö?
Toimitatko sinä tilaajana kuvat vai valitaanko kuvat valmiista kuva-arkistoista tai kuvapankeista? Tai kuvitetaanko käsin tai AI-avusteisesti? Piirretänkö graafeja tai infokuvia, jos niin montako? Ovatko kuvat jo painokelpoisia vai tarvitaanko kuvankäsittelyä?
Tarvitaanko muita graafisen suunnittelun palveluita?
Ad/graafinen suunnittelija/designer on täällä valmiina auttamaan ja konsultoimaan. Sen kun kysäiset.
Vedos- ja korjauskierrokset?
Kuinka monta kierrosta on odotettavissa? Meillä taittotöihin sisältyy aina kaksi kierrosta (V1 ja V2) – useammat kierrokset laskutamme toteutuneen mukaan tuntityönä tai lisäsopimuksella.
Saavutettava julkaisu?
Jos julkaisu on digitaalinen ja viedään verkkoon, tehdäänkö siitä saavutettava? Hassu kysymys, mutta aina digijulkaisua ei tarvitse toteuttaa saavutettavana. Riippuu ihan tavoitteistasi ja kohderyhmästä ja toki lakipykälistä.
Julkaisun ilmoitukset ja oikoluku?
Oletko tekemässä lehteä johon on myyty ilmoituksia? Näin ollen kuka hoitaa ilmoitusmateriaalien trafiikin (liikenteen, tarkistukset ja yhteydet ilmoittajiin)?
Oikoluku on tärkeä vaihe ennen työn julkaisua. Taittajamme kyllä virheet huomatessaan kysyy ja korjaa, mutta vastuu on aina työn tilaajalla. Jos oikoluku ei tilaajan päässä onnistu siihen löytyy kyllä ratkaisu.
Onko suunnittelupalaverit tarpeen?
Suunnitellaanko yhdessä? Pidetäänkö palaverit etänä vai kasvotusten? Kuinka usein toivot yhteydenpitoa projektimme aikana? Me mielellämme aina tapaamme livenä! Jos välimatka on kovin pitkä niin toki siitä kustannuksia syntyy. Silloin etäpalaveri on viisaampi valinta.
Tarvitsetko apua tarjouksen pyytämiseen? Autamme kyllä kysymällä ne oikeat kysymykset. Kuuluu meinaan hyvään ja ammattitaitoiseen julkaisun suunnittelupalveluun.
Lukuvinkki: Sitä saa mitä hankkii – Visuaalisen viestinnän hankintaopas antaa neuvoja visuaalisen viestinnän ostajalle. Opaskirja on Grafian julkaisema. Käyhän lukemassa.