Yrityksen arvot, miten ne löydetään?

Mistä meidät tunnetaan? Mistä haluamme tulla tunnetuksi? Näillä kysymyksillä päästään tositoimiin.

Keskustelu yhteisistä arvoista isommalla joukolla sitouttaa ja laittaa itse kunkin miettimään miten tuo arvo näkyy minun työssäni. Huomioi, että sama sana tarkoittaa eri ihmisille eri asioita. Sana ”laatu” tarkoittaa kaikissa kerroksissa erilaisia asioita. Näkökulmat olisi hyvä kaikkien kuulla ja ymmärtää kokonaisuus. Tässä voisi olla hyvä aihe yrityksen teemapäivälle.

Millainen on hyvä arvo?

Vältä ansa valita arvoksi esim. voiton maksimointi. Se on arvo johdon strategialle, ei ruohonjuuritason tunnolliselle suorittajalle. Tehokkuus ja tulostavoitteet ovat yhtä lailla huonoja innostajia. Ne koetaan ahdistaviksi. Suosi arvoa, jonka voi omaksua suorassa asiakaskohtaamisessa työskentelevä.

Huumori on hyvä kaveri isoa arvoa sisäistäessä. Hauskuus ei haittaa, jos arvo käytännössä löytää paikkansa.

Vastuullisuus on tämän ajan arvo. Ole rohkea ja ota vastuu arvosta, joka on todennettavissa yrityksen toiminnassa julkisesti. Vaikutus on välitön.

Montako arvoa voi olla?

Vähemmän on enemmän. Jo kahdesta kolmeen arvoa vaatii ajattelua niiden toteuttamiseksi.

Suuressa organisaatiossa, kuten julkishallinnossa, taistellaan konkreettisen arvotuleman kanssa. Eri osastoilta tulisi kuitenkin vaatia näyttöä onnistuneesta arvojen toimivuudesta. Ideoista, jotka tavoittavat isoja kohderyhmiä.

Annetaan arvojen löytyä, kasvaa ja tuottaa kilpailuetua.

 

P.S. Mainostoimisto Hurraan arvoissa tehdään maaleja ja sallitaan luovuuden pyhä palo.

 

Katso myös Yrityksen arvot tahtoo töihin.

Reija

Reija

Toimitusjohtaja, joka kiikaroi alati ympäristöään ja yllättyy luovuuden kaikista kukista. Tarkkailun kestosuosikkina on palvelukokemus, jossa vuorovaikutus pelaa ja brändin läsnäolo vakuuttaa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *