Blogi

Blogi

Visuaalinen viestintä jatkaa ykköstrendinä myös 2018

Visuaalinen viestintä oli viestinnän trendi vuodelle 2017 – ja sitä se on myös vuodelle 2018. Visuaalisuuden merkityksen nousuun vaikuttaa etenkin verkko ja sen valtava tarjonta. Ihmisen huomio pitää saada napattua ja helpoiten ja nopeiten se käy visuaalisella elementillä. Teksti on liian hidasta ja kuva tunnetusti kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.

Mutta mitä se visuaalinen viestintä oikein on ja mitä se voisi tarkoittaa teidän yrityksenne kohdalla?

Liikkeelle tavoitteesta

Visuaalinen viestintä on iso kokonaisuus, johon kuuluu valokuvat, videot, kuvitukset, piirrokset, ikonit, grafiikka, infograafit, fontit, värit ja koko visuaalinen brändi-ilme. Usein asiassa lähdetään liikkeelle ”me tarvitaan video” -tyyliin, mutta se ei ole paras tapa. Visuaalista viestintää suunnitellessa kannattaa hypätä helikopteriin ja nousta katsomaan visuaalisen viestinnän kokonaisuutta. Kokonaisuuden ja jokaisen sen osan tulisi viedä kohti tavoitettanne, joten tavoite on se, josta tulisi lähteä liikkeelle.

Visuaalista viestintää suunnitellessa kannattaa hypätä helikopteriin ja nousta katsomaan visuaalisen viestinnän kokonaisuutta. Kokonaisuuden ja jokaisen sen osan tulisi viedä kohti tavoitettanne, joten tavoite on se, josta tulisi lähteä liikkeelle.

Visuaalinen viestintä ei tarvitse mitään erillistä tavoitetta, vaan sen(kin) tulee tukea teidän jo olemassa olevia strategisia tai viestinnälle asetettuja tavoitteitanne. Mikään visuaalinen elementti ei siis saa olla täytettä tai mukana ”onpa kiva kuva” -tyyliin. Viestinnän sanat mietitään tarkkaan ja samaa tarkkuutta tulee käyttää myös visuaalisissa elementeissä: niiden tulee tukea viestinnän tavoitetta ja yrityksen brändiä.

Jokaisen visuaalisen elementin kohdalla tulee miettiä, mitä sillä saavutetaan ja miten se lisää viestinne vaikuttavuutta. Selventääkö se muuten vaikeaa asiaa? Näyttääkö se jotain, jota sanoin ei voi kuvata? Herättääkö se tunteita? Myykö se?

Pohjana logo ja visuaalinen ilme

Visuaalisuudelle välitetään tietoa ja se tuo viestintään ihan uudenlaista tehokkuutta. Visuaalisuudelle kuitenkin myös erotutaan ja vahvistetaan identiteettiä ja brändiä.

Yksittäisen yrityksen näkökulmasta kannattaa ottaa oma visuaalisuus napakasti haltuun ja edetä valitulla visuaalisella linjalla kohti tavoitetta. Kaikkia elementtejä ei tarvitse suinkaan ottaa käyttöön, mutta perusasiat on syyt laittaa kuntoon.

Yrityksen visuaalinen ilme eli minimissään logo, värit, typografia pitää laittaa kuntoon. Niiden tulee viedä kohti valittua tavoitetta ja tältä polulta ei saa tehdä poikkeamia. Visuaalinen ilme kaiken visuaalisuuden kivijalka.

Verkko kuntoon ja videot käyttöön

Seuraavaksi katse kannattaa suunnata verkkoon. Kertoohan nettisivunne visuaalisestikin oikeaa tarinaa kuvillaan, kuvituksillaan ja ikoneillaan? Mitä teidän kuvanne kertovat, mikä on niiden sisältö, miten ne rajataan, mikä on niiden värimaailma?

Käytättekö te videokuvaa? Se olisi suositeltavaa ja hyvä perusohje olisi, että kannattaa käyttää vain hyvin käsikirjoitettua ja laadukkaasti toteutettua videota, jolla on (taas kerran) joku tavoite. Ja jos videoiden tielle lähtee, niitä kannattaisi syleillä kunnolla: ottaa video oikeasti välineeksi ja tehdään useita toteutuksia fiilisvideoista hyötyvideoihin – ja kaikki juuri teidän visuaalisella tyylillä.

Visuaalisten elementtien käyttö verkossa on kannattavaa myös vähän tylsemmästä eli hakukoneoptimoinnin näkökulmasta. Google arvottaa tekstiin liittyvät videot ja kuvat pelkkää tekstiä korkeammalle eli visuaalisuuden tätäkään hyötyä ei kannata jättää käyttämättä.

Oma visuaalisen viestinnän tie

Kaikkia visuaalisuuden elementtejä ei tarvitse kaikkien ottaa käyttöön. Paletista kannattaa valita ne, jotka tehostavat juuri teidän viestiänne ja kirkastavat teidän brändiänne. Infograafi ei todellakaan sovi joka paikkaan ja joskus kuvattomuuskin voi olla tehokeino. Tärkeintä on löytää oma visuaalisen viestinnän tie ja seurata sitä.

Mari Koivunen

Mari Koivunen

Pitkän linjan viestinnän ammattilainen, joka jaksaa innostua, innostaa ja intoutua. Sydäntä lähellä vaikuttava ja houkuttava sisällöntuotanto kanavasta riippumatta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Mainostoimisto Hurraa
Friisilän verstaat, Hulvelankatu 35, 21200 Raisio
mainostoimisto@hurraa.fi

Reija Heinonen, toimitusjohtaja 050 362 3900
Mari Koivunen, viestintäjohtaja 040 726 6372
Tuire Laine, AD, 040 505 7246