Visuaalinen ilme ohjaa mielikuvaa | Bränditoimisto Hurraa
BLOGI | Bränditoimisto Hurraa.
Blogi | Bränditoimisto Hurraa.

Visuaalinen ilme ohjaa mielikuvaa

Millainen fiilis yrityksestänne välittyy? Rento vai virallinen? Mielikuvaa rennosta ja sympaattisesta yrityksestä voidaan vahvistaa visuaalisella ilmeellä. Vaiva kannattaa, sillä se kutsuu luokseen samanhenkisiä ihmisiä. Jos ilmeeseen valitaan virallinen lähestymistapa, toteutuu sama fiilis helposti myös asiakaskohtaamisissa. Mielikuva asiantuntijuudesta saavutetaan virallisella läsnäololla, mutta lämpöä ja luotettavuutta olisi ehkä kaivattu lisää.

Visuaalisen ilmeen suunnittelu pohjaa brändin tavoitemielikuvaan ja kas, siitä lähtee suunnittelu oikeaan suuntaan. 

Mistä visuaalinen ilme koostuu?

Visuaalinen ilme on muutaman asian summa. Väripaletti on oleellinen osa visuaalista ilmettä. Värien määrittely kirjataan graafiseen ohjeistoon, josta voi tarkistaa, miten logoa ja ilmettä kuuluu eri yhteyksissä käyttää.

Typografia on yllättävän iso osa muistijälkeä. Tyyliltään oikea kirjasin vahvistaa tavoiteltua mielikuvaa. Klassisimpana esimerkkinä Coca-Cola.

Logon ympärille valittavat kirjasimet tulee määritellä verkko- ja printtikäyttöön. Sekä näille pomminvarma varakirjasin sitä tilannetta varten, että brändille määriteltyjä kirjasimia ei olekaan käytettävissä. 

Brändin tavoitemielikuvan mukaan voi olla tarpeen suunnitella visuaalisia elementtejä, graafisia muotoja tai tapaa käyttää kuvia. Toisinaan se voi olla myös viestin kuljettamista mukana. Tänä päivänä ydinviestit voivat olla osa brändin hallintaa. Se on eteenpäin ajasta, jolloin slogania on käytetty suurpiirteisenä lupaajana tai kehottajana. 

Kertaalleen suunniteltu visuaalinen ilme säästää rahaa, kun brändin pitää olla konkreettisesti läsnä verkossa, livenä tai printissä. Suunnittelutyössä keskitytään ilmeen sovittamiseen kulloiseenkin tilanteeseen ja työ suoriutuu nopsaan, kun raamit on annettu graafisessa ohjeistossa. Paras etu on kuitenkin brändin pysyminen ryhdissä ja ruodussa. Voiko yritys enää paremmin asiakkailleen näyttäytyä?

Reija

Haluan auttaa näkemään, mitä asiakasymmärrys voi brändisi kehittämiseksi tehdä. Ajattelutapa kokonaisuudessaan keikahtaa kohti parempaa! reija@hurraa.fi

Ole kuulolla brändin kaikista kulmista. Liity mukaan!

"*" näyttää pakolliset kentät

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.