Visuaalinen ilme ohjaa mielikuvaa - Mainostoimisto Hurraa
Mainostoimisto Hurraan blogi
Mainostoimisto Hurraan blogi

Visuaalinen ilme ohjaa mielikuvaa

Millainen fiilis yrityksestänne välittyy? Rento vai virallinen? Mielikuvaa rennosta ja sympaattisesta yrityksestä voidaan vahvistaa visuaalisella ilmeellä. Vaiva kannattaa, sillä se kutsuu luokseen samanhenkisiä ihmisiä. Jos ilmeeseen valitaan virallinen lähestymistapa, toteutuu sama fiilis helposti myös asiakaskohtaamisissa. Mielikuva asiantuntijuudesta saavutetaan virallisella läsnäololla, mutta lämpöä ja luotettavuutta olisi ehkä kaivattu lisää.

Visuaalisen ilmeen suunnittelu pohjaa brändin tavoitemielikuvaan ja kas, siitä lähtee suunnittelu oikeaan suuntaan. 

Mistä visuaalinen ilme koostuu?

Visuaalinen ilme on muutaman asian summa. Väripaletti on oleellinen osa visuaalista ilmettä. Värien määrittely kirjataan graafiseen ohjeistoon, josta voi tarkistaa, miten logoa ja ilmettä kuuluu eri yhteyksissä käyttää.

Typografia on yllättävän iso osa muistijälkeä. Tyyliltään oikea kirjasin vahvistaa tavoiteltua mielikuvaa. Klassisimpana esimerkkinä Coca-Cola.

Logon ympärille valittavat kirjasimet tulee määritellä verkko- ja printtikäyttöön. Sekä näille pomminvarma varakirjasin sitä tilannetta varten, että brändille määriteltyjä kirjasimia ei olekaan käytettävissä. 

Brändin tavoitemielikuvan mukaan voi olla tarpeen suunnitella visuaalisia elementtejä, graafisia muotoja tai tapaa käyttää kuvia. Toisinaan se voi olla myös viestin kuljettamista mukana. Tänä päivänä ydinviestit voivat olla osa brändin hallintaa. Se on eteenpäin ajasta, jolloin slogania on käytetty suurpiirteisenä lupaajana tai kehottajana. 

Kertaalleen suunniteltu visuaalinen ilme säästää rahaa, kun brändin pitää olla konkreettisesti läsnä verkossa, livenä tai printissä. Suunnittelutyössä keskitytään ilmeen sovittamiseen kulloiseenkin tilanteeseen ja työ suoriutuu nopsaan, kun raamit on annettu graafisessa ohjeistossa. Paras etu on kuitenkin brändin pysyminen ryhdissä ja ruodussa. Voiko yritys enää paremmin asiakkailleen näyttäytyä?

Reija

Toimitusjohtaja, joka kiikaroi alati ympäristöään ja yllättyy luovuuden kaikista kukista. Tarkkailun kestosuosikkina on palvelukokemus, jossa vuorovaikutus pelaa ja brändin läsnäolo vakuuttaa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Blogijulkaisumme sähköpostiisi

Tilaa uutiskirjeemme ja saat aina ajankohtaiset blogijulkaisumme suoraan omaan sähköpostiisi.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Hae blogista

Mainostoimisto Hurraa
Friisilän verstaat, Hulvelankatu 35, 21200 Raisio
mainostoimisto@hurraa.fi

Reija Heinonen, toimitusjohtaja, 050 362 3900
Tuire Laine, AD, 040 505 7246