Selkeä ja ymmärrettävä kieli säästää aikaa – ja tekee tyytyväisiä asiakkaita - Mainostoimisto Hurraa
Mainostoimisto Hurraan Blogi
Mainostoimisto Hurraan blogi

Selkeä ja ymmärrettävä kieli säästää aikaa – ja tekee tyytyväisiä asiakkaita

Luet päivän aikana valtaisan määrän erilaisia tekstejä: lehtiartikkeleita, uutisia, somejulkaisuja, sähköposteja, nettisivuja ja blogeja. Välttämättä et kiinnitä huomiota niiden tekstiin sen kummemmin – ainakaan jos teksti on selkeää ja ymmärrät sanotun yhdellä lukemalla. Jos teksti sen sijaan on huonoa, huomaat kyllä: jätät lukemisen kesken ja siirrät huomiosi muuhun.

Miten on omien tekstiesi laita? Oletko koskaan pysähtynyt pohtimaan, kuinka paljon huonot tekstit voivat maksaa yrityksellesi? Tämä pätee niin yrityksen sisäiseen kuin ulkoiseenkin viestintään.

Miten hyvä teksti säästää aikaa?

Mieti hetki sähköpostia, joka lähetetään kaikille yrityksesi työntekijöille. Kun sähköposti on selkeä ja looginen, jokainen lukija ymmärtää sen sisällön kertalukemalla. Viestin sisäistämiseksi ei tarvita lisäkysymyksiä, vaan viestintä sujuu nopeasti ja jokaisen aikaa säästäen.

Entä sitten nettisivujesi teksti? Onko se helppotajuista ja ohjaavaa? Ymmärtääkö asiakas, mistä on kysymys, ja osaako hän toimia toivomallasi tavalla? Jos ei, jaksaako asiakas ottaa yhteyttä asiakaspalveluun ja lähtee selventämään asiaa vai poistuuko hän sivuiltasi ärsyyntyneenä?

Huono teksti on selkeä kaupan este. Hyvä teksti puolestaan lisää asiakastyytyväisyyttä ja luo luottamusta. Se on myös valtaisa mainehyöty, jota ei kannata jättää käyttämättä: teillä osataan asiakkaan aikaa ja vaivaa säästävät tekstit.

Hyvän tekstin ansiosta asiakas löytää ja ymmärtää tarvitsemansa tiedon nopeammin. Yrityksellä puolestaan ei mene aikaa epäselvyyksistä johtuviin kysymyksiin vastatessa.

Millaista on selkeä ja ymmärrettävä kieli?

Hyvän tekstin vaatimuksena on selkeys ja ymmärrettävyys, jotka eivät suinkaan ole yksi ja sama asia. Tekstin selkeys liittyy sen hahmottamiseen. Tekstin ymmärrettävyydessä puolestaan on kyse tekstin sisällön tajuamisesta.

Selkeä teksti muodostuu hyvin hahmotettavista sanoista, lauseista, virkkeistä ja tekstin osista. Virkkeet ovat yleensä suhteellisen yksinkertaisia. Selkeyttä tuo myös oikeinkirjoitus, johon kuuluu mm. välimerkkien ja isojen ja pienten alkukirjaimien oikeaoppinen käyttö.

Tekstin selkeyttä helpottaa otsikointi, sillä sen avulla lukija pystyy silmäilemään tekstiä ja löytämään itselleen tärkeimmän sisällön. Ymmärrettävyyttä lisää myös se, että tekstistä karsitaan kaikki epäolennainen.

Ymmärrettävä kieli liittyy ajatteluun ja oivaltamiseen. Ymmärrettävä teksti johdattelee lukijaa loogisesti asiasta toiseen. Teksti on konkreettista, se havainnollistaa asioita ja kertoo asioiden syysuhteista.

Hyvän tekstin kirjoittaminen kuulostaa helpolta: muotoile helposti hahmotettavia lauseita ja rakenna ymmärrettäviä tekstikokonaisuuksia. Hyvä teksti kuitenkin vaatii kirjoittajaltaan kokemusta ja jokaisen tekstin kohdalla tehtävää ajatustyötä. Jos se tuntuu itsestä työläältä tai mahdottomalta hommalta, kannattaa pyytää ammattilainen apuun. Aloitetaan vaikka niistä nettisivuistasi ja tehdään niistä – niinpä niin – asiakkaalle selkeät ja ymmärrettävät!

Mari Koivunen

Mari Koivunen

Pitkän linjan viestinnän ammattilainen, joka jaksaa innostua, innostaa ja intoutua. Sydäntä lähellä vaikuttava ja houkuttava sisällöntuotanto kanavasta riippumatta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Blogijulkaisumme sähköpostiisi

Tilaa uutiskirjeemme ja saat aina ajankohtaiset blogijulkaisumme suoraan omaan sähköpostiisi.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Hae blogista