Onnistunut ostoprosessi verkossa

“Riittää, kun olet mukana kaikissa kanavissa ja näyt monessa paikassa”. Tämä ajatus on tullut tiensä päähän. Tänään on terotettava viesti, kohdennettava sanoma ja oltava läsnä vain relevanteissa foorumeissa. Turha höntyily pois. Näy siellä, missä läsnäolosi on luonnollinen. Pidä ääntä kanavassa, joka on mahdollisimman oikea. Kenelle myyt ja mitä? Sitten vasta – missä? Se on kohta, jossa tiedon etsijä useimmiten päätyykin kilpailijan tuottaman sisällön äärelle. Kauppa on vaarassa luisua sivusuun. Mitä pitäisi tehdä?

Näy oikeassa paikassa

Pureskele palvelu tai tuotteesi kunnolla. Aseta sille myyntitavoite ja mieti millainen on tavoiteasiakkaasi. Vahvaa ja uskollista ostajaa pitää tavoitella alusta asti. Kokeilijoita saat ilmankin. Vastaa itsellesi kysymykseen, miten teen tuotteeni helpoksi ostaa. Tarjoa chat tai muu keino vastata nopsaan lisäkysymyksiin. Osumaprosentti on sitä suurempi mitä paremmin sanomasi sanat ja sävelet sijoitat. Ole täsmällinen, perustele säästelemättä ja tarjoa lisäarvoa esim. ostajan opas. Tästä saat mittarin, joka auttaa sinua ja ostajalle puolestaan on tarjolla muistijälki. Liitä samaan syssyyn pääsy ostoksille. He ovat ostajapolkunsa jo taittaneet ja jos päätyivät sinuun, onneksi olkoon!

Palaa kohtauspisteille

Tarkkaile, opi ja paranna. Seuraa ja analysoi, mikä kanava tuo eniten tulijoita. Kuuntele mitä verkko yrityksestäsi, kilpailijoista ja tuotteestasi puhuu. Ole valmis säätämään kohtaamispisteitä jatkuvasti. Kokeile jotakin uutta tulokulmaa, jos kilpailu on kovaa. Verkossa liikkuvaan ostajaan pääsee vaikuttamaan rajallisesti, mutta tämä onkin mielikuvituksen paikka. Tee jotakin kilpailijaa paremmin ja testaa näkyykö myynneissä.

Miten ostoprosessi tuloutuu

Tuotteellasi tai palvelullasi on kotipaikka, jossa kohdataan ja raha vaihtaa omistajaa. Luo ostajalle turvallinen miljöö kaupankäyntiin ja vakuuta empivä oikeaan ostopäätökseen. Jos kanssakäyminen on ollut hedelmällistä, laittaa ostaja tilauksensa tulemaan. Tuloksesi on sitä parempi mitä onnistuneempia edeltävät verkkokohtaamiset ovat olleet.

Kaupat on tehty. Taas on korville käyttöä. Kuule käyttäjäkokemuksia ja osallistu. Jos huolehdit jo ostaneiden asiakkaiden onnellisuudesta, sinulla on jotain mitä tarjota lisää. Elävässä elämässä kaikki ei aina mennytkään niin kuin piti. Ole viivana auttamassa, jos ostajasi on jostakin syystä tyytymätön. Kun hoidat jokaista asiakasta kuin ainokaista, saat uskollisen ja suosittelevan asiakaskunnan. He, jos mitkä tuovat korkoa korolle. Rakasta heitä.

Reija

Reija

Toimitusjohtaja, joka kiikaroi alati ympäristöään ja yllättyy luovuuden kaikista kukista. Tarkkailun kestosuosikkina on palvelukokemus, jossa vuorovaikutus pelaa ja brändin läsnäolo vakuuttaa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *