Miten teet hyvän ja mieleenpainuvan PowerPoint-esityksen?

Kalvosulkeisia on jos jonkinlaisia ja pääsääntöisesti ne ovat kamalia. Yhdelle PowerPoint-dialle on ängetty kahdeksan kohdan luettelo, jossa on hiirenpapanan kokoisella fontilla vielä alakohtiakin. Jokainen tällaisen esityksen nähnyt ymmärtää: ei näin!

 

Se on ennen kaikkea esitys!

PowerPoint-esitystä laadittaessa unohdamme usein, että pääasia ei suinkaan ole ne diat, vaan se esitys. Ja diojen ei ole tarkoitus olla esiintyjän muistiinpanot, joita hän lukee yleisölle – sillä yleisö osaa lukea ihan itsekin!

Esityksessä sinä ja puheesi ovat pääroolissa ja diat tukevat sanomaasi. Ei toisin päin.

Jos haluat, että yleisölle jää esityksestäsi muistiinpanot tai joku tiivistelmä, tee heille erikseen sellainen. Ja se voi olla vaikka yksi napakka A4, johon on koottu pääasiat ja kerrottu, mistä löytyy lisätietoa.

 

Selkeytä sanoma ja kerro yleisölle heidän saamansa hyöty

Oma esitys kannattaa lähteä rakentamaan aivotyön kautta – aivan kuten mikä tahansa viestinnällinen tilanne:

  1. Mikä on pääviestini?
  2. Kenelle sitä kerron?
  3. Mitä toivon saavani esitykselläni aikaan yleisössä?

Kun olet selkeyttänyt nämä, mieti esityksesi runko:

  1. Myyvä otsikko
  2. Miksi minua kannattaa kuunnella?
  3. Mitä hyötyä yleisö saa esityksestäni?
  4. Mistä on kysymys käytännössä?
  5. Toimi seuraavaksi näin!

Tuntuiko tällainen myyvä runko oudolta ja omituiselta? Anna sille mahdollisuus ja kokeile kerran. Kun yleisö tietää saavansa itselleen esityksestä jotain hyötyä, se on oikeasti läsnä ja huomattavasti valppaampana.

 

Yhtenäinen ulkoasu

Ennen diojen sisällön tekemistä on hyvä miettiä diapaketillesi yhtenäiset värit, kirjasintyylit ja kuvat. Tämä tekee esityksestäsi yhtenäisen ja heti ammattimaisen oloisen.

Visuaalinen yhtenäisyys ei kuitenkaan tarkoita tylsyyttä. Värejä voi yhdistellä eri tavoin ja dian pinta-alan jakaa väreillä poikittain, pystysuunnassa, viistoon tai vaikka lokeroiksi. Kirjasintyylejä kannattaa olla pari erilaista ja niilläkin voi leikitellä kokoa vaihtelemalla ja lihavoinneilla.

Ja sitten kuvat! Oikeanlaiseen kuvamaailmaan kannattaa panostaa, sillä ne kertovat ja herättävät tunteita. Kuva tiivistää, elävöittää, koristaa, havainnollistaa, syventää ja selkeyttää. Käytätkö värillisiä vai mustavalkoisia kuvia? Onko kaikissa kuvissasi joku diapakettisi väri keskeisenä? Mikä on kuviesi tunnelma? Ollaanko tässä liikkeellä huumorimielellä vai haetaanko shokkiefektiä?

Netistä löytyy monia ilmaisia kuvapankkeja, joita kannattaa hyödyntää:

Nappikuvaan kannattaa monesti panostaa hieman rahallisestikin, sillä vaikutus yleisöön on sen arvoinen. Hyviä maksullisia kuvapankkeja ovat mm. istockphoto.com ja rodeo.fi.

 

Perussääntönä 555

Diojesi tekstisisällössä on hyvä muistaa helppo 555-perussääntö:

  • 5 sanaa per rivi
  • 5 riviä per dia
  • 5 tekstidiaa peräkkäin

Dioissa selkeys on kaiken A&O eli älä kikkaile turhia. Yhdelle dialle ei kannata ahtaa valtavaa määrää elementtejä ja viestejäkin tulisi olla vain yksi per dia.

555-sääntö aiheuttaa yleensä vastustusta, mutta muistutan: diat eivät ole sinun muistiinpanosi. Kaikkea esityksessä sanomaasi ei pidä kirjata dioihin, vaan ne ovat esityksesi tukena korostamassa viestiäsi ja viemässä tarinaasi eteenpäin.

 

Sitaatit tuovat painoarvoa

PowerPoint-esitystä suunnitellessasi muista myös sitaattien voima. Sitaatti antaa sanomallesi painoarvoa, sillä joku tukee sanomaasi – ja ihmiset rakastavat sitaatteja. Sitaatit ovat myös oivallisia dioja Twitterissä jaettavaksi…

Englanninkielisten sitaattien aarreaitta löytyy osoitteesta www.azquotes.com. Voit etsiä sitaatteja kirjoittajan tai teeman mukaan. Saat sitaatit myös valmiina kuvina tai voit kopioida ne kätevällä Copy quote -näppäimellä.

Sitaatti vahvistaa sanomaai

 

Ota show haltuun!

PowerPoint-esityksen ei tarvitse olla stand up -komiikkaa ja esiintyjän ei tarvitse olla kaikki hurmaava supliikkityyppi. Saat olla esiintyjänä juuri itsesi, mutta arvosta yleisöäsi sen verran, ettet käytä heidän aikaansa muistiinpanojesi lukemiseen. Tarjoile yleisöllesi visuaalisesti mielenkiintoinen ja sisällöllisesti napakka diapaketti, jolle olet miettinyt hyvin eteenpäin vievän rungon ja tarkan päämäärän. Let the show begin!

 

Tuntuuko tuskaiselta? Ei hätää: uuden edessä usein tuntuu. Mutta tämä uudistus on itsesi ja yleisösi kannalta ihan pakollista. Jos kaipaat apua, me Hurraassa autamme mielellämme alusta loppuun tai jossain vaiheessa. Ota yhteyttä mari@hurraa.fi!

 

Lue myös:
Kolme konstia parempaan tekstiin
Millainen on hyvä kuva?

Mari Koivunen

Mari Koivunen

Pitkän linjan viestinnän ammattilainen, joka jaksaa innostua, innostaa ja intoutua. Sydäntä lähellä vaikuttava ja houkuttava sisällöntuotanto kanavasta riippumatta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *