Blogi

Blogi

Mistä syntyy verkkosivujen hyvä käyttäjäkokemus?

Käyttäjäkokemus (UX) on ihmisen ja tietokoneen välisessä vuorovaikutuksessa keskeinen käsite, joka tarkoittaa jonkin tuotteen tai palvelun käyttämiseen tai kuluttamiseen liittyvää kokonaisvaltaista elämystä, joka kattaa tuotteen käyttöliittymän (UI) ja käytettävyyden ohella kirjon muita elämyksiä ja tunteita, joita saattaa esiintyä pitkänkin ajan kuluessa. Käyttäjäkokemusta ja käyttöliittymää ei tulisi sekoittaa keskenään, vaikka niitä käytetäänkin yleisesti väärin toistensa synonyymeinä. (Wikipedia 27.4.2018)

 

Verkkosivujen käyttäjäkokemusta (UX) pohdittaessa puhutaan tunteista! Keskeinen kysymys on, miltä palvelun käyttäminen tuntuu.

Päämääränä suunnittelijalla ovat tietenkin ne positiiviset tunteet. Tämä edellyttää, että palvelu toimii käyttäjän näkökulmasta helposti, ymmärrettävästi ja ennakoiden. Tuolloin kaikki tuntuu vaivattomalta. Mistä tämä vaivattomuus oikeasti syntyy?

 

Ymmärrettävyys ja helppous

Käyttäjäkokemusta suunnitellessa tarkoituksena on suunnitella palveluista käyttäjän kannalta mahdollisimman yksinkertaisia, toimivia ja lisäarvoa tuottavia.

Jos nettisivuilla joku tuntuu vaikealta, älä syytä itseäsi. Syytä huonoa käyttäjäkokemuksen suunnittelua!

Sivuston ymmärtämisen kannalta on tärkeää ymmärtää heti sen hierarkia. Sen täytyy siis olla selkeä. Käyttäjälle tulee olla itsestään selvää, mistä hän aloittaa ja miten sivuilla navigoidaan. Kaiken tarvittavan on löydyttävä ensimmäisellä yrityksellä.

Jossain kohtaa navigaatiossa pidettiin maksimimääränä seitsemää eri valintakohtaa. Unohda tämä. Hyvä navigaatio ei pimitä käyttäjältä sivuja, vaan kokoaa ne helposti ymmärrettäviksi ja selkeiksi kokonaisuuksiksi.

 

Toimiva visuaalisuus

Kaunis ja silmää miellyttävä nettisivusto parantaa käyttäjäkokemusta, mutta ulkoasu ei tarkoita vain esteettisyyttä. Siitä tulee toki plussaa, mutta pääasia ulkoasussakin on toimivuus ja käytettävyys. Hyvä ulkoasu ymmärtää käyttäjän ajattelu- ja toimintatavan ja hyödyntää niitä ja ohjaa visuaalisin keinoin käyttäjää sivustolla.

Sivuston ulkoasu viestii brändistäsi ja kertoo käyttäjälle, ollaanko nyt luksuksen vai edullisuuden äärellä. Kuvilla, väreillä ja fonteilla vahvistetaan käyttäjäkokemuksen selkeyttä ja kommunikoidaan yrityksen, palvelun ja tuotteen sisällöstä.

 

Sisältö on aina vaan ykkönen

Käyttäjäkokemusta suunnitellessa ei mietitä suinkaan vaan rakenteita tai ulkoasua, sillä sisältö on se, minkä takia joku sivustollenne tulee. Sisältö – vaikka se tässä viimeiseksi mainitaankin –ohjaa sivuston koko suunnittelua ja ulkoasu rakennetaan tukemaan sisältöä.

Verkkosivuston sisällön tulisi siis olla valmiina siinä vaiheessa, kun muu suunnittelutyö aloitetaan. Käsi sydämellä, onko joskus käynyt näin?

“Content precedes design. Design in the absence of content is not design, it’s decoration.”
– web designer Jeffrey Zeldman

 

Yllättävä hyvyys

Jos käyttäjä yllättyy verkkosivuillanne iloisesti, hän rakastuu yritykseenne – tai ainakin ihastuu vähän. Hän kertoo siitä kavereilleen – ja tulee sivustollenne takuuvarmasti uudelleen.

Verkkosivuston wow-faktoriin kannattaa panostaa. Mikä teidän sivustollanne voisi yllättää käyttäjän?

 

Käyttäjäkokemukseen liittyy paljon myyttejä. UX Myths -nettisivustolle on koottu yleisimmät myytit ja kerrottu, miksi ne eivät pidä paikkaansa: uxmyths.com

Lue myös:
Mistä on hyvät verkkosivut tehty?
Jäivätkö nettisivut sateeseen ruostumaan?
Käyttäjälle miellyttävä virhesivu

Käyttäjäkokemus

Mari Koivunen

Mari Koivunen

Pitkän linjan viestinnän ammattilainen, joka jaksaa innostua, innostaa ja intoutua. Sydäntä lähellä vaikuttava ja houkuttava sisällöntuotanto kanavasta riippumatta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *