Blogi

Blogi

Mistä on hyvät verkkosivut tehty?

Toimivasta rakenteesta, kiinnostavasta sisällöstä, vetävästä ulkoasusta. Niistä on hyvät nettisivut tehty. Siis sen jälkeen, kun ensin on määritelty sivuston tarkoitus ja tavoitteet.

Rakenne ohjaa haluttuun tavoitteeseen

Sivuston rakenne on se, minkä kimppuun ensiksi käydään. Vaikka monet sivustot näyttävät rakenteeltaan ihan samalta, mitään valmista sapluunaa tähän ei ole – tai ei ainakaan pidä käyttää. Jokaisen sivuston kohdalla tulisi miettiä, miten käyttäjä liikkuu juuri tällä sivustolla ja miten hänet ohjataan kohti juuri teidän sivustonne tavoitteita? Hyviksi todetuilta ja toimivilta sivuilta voi toki varastaa (tai parastaa eli varastaa ja parantaa) toimivia juttuja, mutta oman sivuston tarkoitus täytyy pitää koko ajan kirkkaana mielessä. Se ohjaa koko verkkosivuston suunnitteluprosessia.

Sivuston rakenteen yhteydessä mietitään koko sivustohierarkia, sivuston käytettävyys ja erilaiset sivustolle tulevat toiminnalisuudet eli mm. some-integraatiot, sähköiset lomakkeet, palveluhakemistot, hakutoiminnot, yhteystietohakemistot, sähköiset lomakkeet ja tapahtumakalenterit.

Omaleimainen ja erottuva visuaalinen ilme

Rakenteen ollessa valmis voidaan alkaa miettiä sivuston visuaalista ilmettä. Jos yrityksellä ei ole visuaalista ilmettä, se on hyvä suunnitella tässä yhteydessä – ja huolella. Ilmeen tulee olla erottuva ja omaleimainen ja kertoa sanomaa ainutlaatuisuudestanne. Saman ilmeen tulee toimia kaikissa kanavissa, joten tässä kohtaa ei kannata hätiköidä.

Visuaaliseen suunnitteluun liittyy kiinteästi sivuston responsiivisuus eli sivuston tulee olla käytettävä ja halutun näköinen kaikilla päätelaitteilla. Kaiken pitää toimia ja näyttää hyvältä myös kännykässä.

Hyötyä täynnä oleva sisältö

Kaiken tämän jälkeen päästään itse sisältöön: mitä sanoja, kuvia, videoita ja animaatioita sivuilta löytyy. Jälleen kerran palataan sivuston tarkoitukseen ja tavoitteisiin ja mietitään jokainen sivustolle lisättävä asia niiden kautta. Toisena näkökulmana on käyttäjän sisällöstä saama hyöty. Mitä asiakas sivustoltasi saa? Tietoa, ratkaisuja ongelmiinsa, viihdykettä? Jos hyötyä ei löydy, ei sivustolle tulla takaisin. Hyödyllinen sisältö on myös paras tae sille, että sivusi näkyvät hakukoneissa.

Hakukoneet otetaan sisällöntuotannossa muutenkin huomioon eli sivustolle tehdään hakukoneoptimoitua sisältöä. Käytännössä tämä työ on mm. avainsanojen määrittelyä, otsikointia, kuvien nimeämistä ja linkkien tekemistä.

Kun uusi sivusto on julkaistu, on aika poksauttaa kuohuvat ja nostaa malja kaikille mukana olleille tahoille. Valmista tästä ei kuitenkaan tullut, sillä verkkosivusto on jatkuva prosessi. Sivuston toimivuutta kehitetään jatkuvasti analytiikan perusteella ja aina uudet ja päivittyvät sisällöt houkuttevat sivustolle uusia käyttäjiä.

Lue myös:
Jäivätkö nettisivut sateeseen ruostumaan?

Mari Koivunen

Mari Koivunen

Pitkän linjan viestinnän ammattilainen, joka jaksaa innostua, innostaa ja intoutua. Sydäntä lähellä vaikuttava ja houkuttava sisällöntuotanto kanavasta riippumatta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Mainostoimisto Hurraa
Friisilän verstaat, Hulvelankatu 35, 21200 Raisio
mainostoimisto@hurraa.fi

Reija Heinonen, toimitusjohtaja 050 362 3900
Mari Koivunen, viestintäjohtaja 040 726 6372
Tuire Laine, AD, 040 505 7246