Mikä on brändistrategia? - Mainostoimisto Hurraa
Mainostoimisto Hurraan blogi
Mainostoimisto Hurraan blogi

Mikä on brändistrategia?

Tiedetäänkö teidän firmassa, miksi yritys ylipäänsä on olemassa? Miksi teillä tehdään juuri tällä hetkellä työn alla olevaa asiaa? Mikä on sen tarkoitus?

Publicon @paulcharpentier toi ansiokkaasti taannoisessa keskustelussamme esiin Golden Circle -teorian, jossa kysytään ensin ja tärkeimpänä, miksi? Simon Sinek jäsentää yksinkertaisesti tätä pientäsuurta kysymystä (Why-How-What).

Vuosia sitten määriteltiin yritykselle missio, visio jne. Osa henkilökunnasta unohti siltä istumalta nämä kauniit sanat ja toisiltakin ne jäivät yhdistymättä arkeen. Ehkä niitä ei koskaan konkretisoitu kohta kerrallaan.

Kun yritykseen halutaan yhteinen, merkityksellinen tekemisen meininki, tarvitaan brändistrategia. Sen myötä löytyy helmi. Se kutsumus, joka ympärillämme hohtaa joka aamu. Mitä konkreettisempi, sen parempi. 

Parhaimmillaan miksi-kysymyksen vastaus on jonkin tarpeen täyttämistä. Esimerkiksi: Olemme olemassa, jotta sinulla olisi kadun vetävin hiuslook tai olemme olemassa, jotta sinä osaisit johtaa henkilökuntaasi unohtumattomasti.

Kuinka monessa työpaikassa ollaan yhteisen nimittäjän alla? Yrityksen tarkoituksen tulisi olla verevä fiilis, joka tunnetaan johtoryhmästä kesälomatuuraajaan asti.

Brändistrategia eroaa markkinointistrategiasta kirkastetuilla, helposti ymmärrettävillä kiteytyksillä. Brändistrategian on tarkoitus tuoda brändi ymmärrettävästi niin yrityksen kuin asiakkaiden arkipäivään. Kaikilla aisteilla koettavaksi. Osuvimmillaan synnytetään lojaliteetti, jossa uskolliset asiakkaat kokevat löytäneensä sen yhden ja ainoan. Suosittelijuus ja klaaniutuminen voi alkaa.

Miten tarkoitus toteutetaan?

Ah, jälleen konkretiaa. Arvomaailma ja toimintakulttuuri ovat alati muuttuvia asioita. Brändistrategiassa perataan esiin menestystekijöitä. Jos nämä eivät ole tiedossasi tältä seisomalta, etsi ja arvioi. Tässä voi olla se pullonkaula, miksi tekemisen tarkoitus ei toteudu. On mietittävä, miten toteutetaan brändin olemassa olon tarkoitus. Luovuus käyttöön!

Tee tarkoituksesta ja sen toteutuksesta iso ja julkinen. Se sitouttaa yritystä, työntekijöitä ja asiakkaita. Bonuksena brändiin sopivat tyypit hakeutuvat palvelukseen.

Mitä meidän yritys tekee?

Nyt päästään kertomaan se, mitä useimmat vastaavat kysymykseen Miksi yritys on olemassa?. Vastaus voi olla esim. Me tarjoamme hiustenleikkuupalveluita tai me sparraamme HR-ammattilaisia. Näin luettuna tuntuu vähän lattealta eikä luottamusviisari värähdä.

Kertajulistus ei tietenkään riitä, vaan “Miksi-kiteytys” saa seurata mukana kaikessa viestinnässä, markkinoinnissa ja myynnissä. Se on luonnollinen selite, miksi juuri tämän yrityksen palveluja kannattaa katsoa tarkemmin. Tyrkky-myyntivaihetta ei kenties koskaan tarvitakaan. Käytännön toimenpiteet voi aikatauluttaa markkinointisuunnitelmaan.

Tuoreesta brändistrategiasta on hyötyä arvioitaessa, olisiko aika päivittää brändin visuaalista ilmettä ja viestin kärjet. Vastaako nykyinen ilme logoineen määrittelemäämme olemassa olon tarkoitusta?  Olemmeko tavoiteasiakkaillemme vakuuttavia?

Kysy meiltä lisää brändistrategiasta. Se on itseään isompi asia, jotta teidän yrityksessänne kaikki tekeminen suuntautuisi yhteen, samaan maaliin.

Reija

Toimitusjohtaja, joka kiikaroi alati ympäristöään ja yllättyy luovuuden kaikista kukista. Tarkkailun kestosuosikkina on palvelukokemus, jossa vuorovaikutus pelaa ja brändin läsnäolo vakuuttaa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Blogijulkaisumme sähköpostiisi

Tilaa uutiskirjeemme ja saat aina ajankohtaiset blogijulkaisumme suoraan omaan sähköpostiisi.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Hae blogista