Loistaako brändinne Lucia-neidon tapaan?

Joulukuun 13. päivä ympäri Suomen näkee nuoria neitoja – nykyään myös mummoja – tismalleen samalla tavalla puettuina: valkeat vaatteet, punainen vyö, päässä kynttiläkruunu ja kädessä kynttilä. Vaikuttaa sinällään todella omituiselta, mutta me kaikki tiedämme mistä on kysymys ja hymyilemme: se on Lucia-neito, joka tuo meille valon! Onhan teidän yrityksenne brändi ja viesti yhtä tunnistettavat?

Mikä yrityksessänne on ainutlaatuista?

Kun asiakas ajattelee yritystänne, mitä hänelle tulee mieleen? Mikä on teidän sanomanne, tuotteenne ja arvonne? Lucia-neidossa näemme valon. Näemmekö teissä laadun, huumorin, tai hyvä asiakaspalvelun? Vai oletteko ehkä digitaalinen edelläkävijä tai pitkän osaamisen omaava käsityöläinen? Joku erottaa teidät kilpailijoistanne ja muista toimijoista. Joku tekee teistä muita houkuttelevamman ja muistettavan. Mikä se on ja mitä te haluatte sen olevan?

Tässä kohtaa rehellisyys on valttia, sillä ainutlaatuisuuden tulee olla aitoa ja totta. Jos haluatte olla jotain muuta kuin olette, teidän tulee muokata toimintanne ja arvonne siihen suuntaan. Pelkkä pintakiillotus ei riitä, vaan sisällön tulee vastata sanomaa.

Miten kerrotte ainutlaatuisuudestanne?

Yrityksenne ainutlaatuisuudella sinänsä ei ole mitään väliä, ellette kerro siitä rohkeasti teoin, sanoin ja kuvin. Teot ovat teidän vastuullanne, mutta sanoissa ja kuvissa viestinnän ja graafisen suunnittelun ammattilaisten apu on tarpeen. Taitava tarinankertoja kiteyttää sanomanne kiehtovaksi kokonaisuudeksi ja osaavan graafikon käsissä ilmeenne saa jokaiseen kanavaan taipuvan vaikuttavan muodon. Saatte käyttöönne työkalut, joilla voitte kertoa ainutlaatuisuudestanne vaikuttavasti ja puhuttelevasti. Onnistuneimmin tarinaansa kertovat yritykset sitouttavat asiakkaansa niin hyvin, että saavat asiakkaansakin mukaan kertomaan yrityksen ainutlaatuisuudesta.

Mistä teidät tunnistetaan?

Mistä ulkoisista merkeistä asiakas tunnistaa teidät? Minkä värinen olette ja minkä muotoinen? Onko teillä joku selkeä tunnus?  Olettehan miettineet nämä ja olettehan aina ja joka paikassa tunnistettavasti juuri te? Visuaalinen ilmeenne tekee teistä helposti tunnistettavan ja sekin erottaa teidät muista. Värit ja muodot viestivät aina jotain, joten ne eivät suinkaan ole yhdentekeviä.

Tunnistamista voi viedä myös muihin aisteihin. Miltä te kuulostatte? Tai miltä te tuoksutte tai tunnutte?

Tunnettu ja oikeaan osuva brändi tuo teille lisäarvoa, josta hyödytte joka käänteessä. Mikä siis on teidän valosanomanne ja kynttiläkruununne? Annetaan brändinne loistaa!

 

Mari Koivunen

Mari Koivunen

Pitkän linjan viestinnän ammattilainen, joka jaksaa innostua, innostaa ja intoutua. Sydäntä lähellä vaikuttava ja houkuttava sisällöntuotanto kanavasta riippumatta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *