Blogi

Blogi

Lehdistötiedote on edelleen niin in!

Kaiken oman sisällöntuotannon lomassa voi unohtua, että yritys voisi hyödyntää myös ns. joukkoviestimiä eli mediaa. Vanha kunnon tiedottaminen ei suinkaan ole kuollut ja lehdistötiedote (tai ehkä modernimmin mediatiedote) on oiva keino kertoa yrityksenne uutisia suurelle joukolle.

Avainsana tässä kaikessa on uutinen eli sellainen tiedotteesta täytyy löytyä. Sinun täytyy kertoa jotain uutta, yllättävää, ajankohtaista ja monia ihmisiä koskettavaa ja se täytyy kertoa selkeästi ja konkreettisesti.

Jakaisitko itse uutisesi somessa?

Uutisessasi tulee olla yksi kärki, jonka hiomiseen kannattaa käyttää aikaa. Sen kiinnostavuutta voi testata kysymällä itseltään, jakaisitko sinä tämän uutisen Facebookissa tai Twitterissä? Jos vastauksesi on kielteinen, älä missään tapauksessa lähetä tiedotettasi medialle.

Kun saat kärjen hiottua kuntoon, olet samalla ratkaissut myös toisen tärkeän asian: sinulla on nyt valmiina houkutteleva otsikko tiedotteellesi.

Tärkein ensin ja vastaus kaikkeen

Tiedotteen muoto on kärjellään seisova kolmio. Jokainen kappale kertoo yhden asiakokonaisuuden ja sisällössä edetään tärkeimmästä vähemmän tärkeään. Kuka, mitä, miksi, missä, milloin, millä seurauksella? Näihin kysymyksiin pitää tiedotteesta löytyä selkeä vastaus. Kielen kanssa ei kannata turhia kikkailla, etenkään oman alan erikoissanastolla. Tärkein tavoite on, että toimittaja ymmärtää sanomasi ja pystyy välittämään sen edelleen.

Ajoita oikein!

Tiedotetta ei kannata lähettää summa mutikassa milloin vain. Tässä kohtaa kannattaa kuunnella toimittajien neuvoja:

”Oikealla ajoituksella viestijä tulee palvelleeksi toimittajan tarpeita ja sitä kautta omia medianäkyvyyden ansaitsemisen mahdollisuuksiaan.

Mieti, milloin asiastasi kerrot: on muitakin aikoja tiedottaa kuin klo 9 aamulla. Tuo kellonlyömä on klassinen tiedotuspiikki, jolloin toimituksen meiliin pamahtaa kasa tiedotteita. Toimittajaa helpottaisi, jos tiedotteita tulisi pitkin päivää.

Aamuyhdeksää ei muutenkaan kannata pitää päivän ensimmäisenä mahdollisena tiedotusaikana! Viestijän kannattaa ottaa ajoituksessa huomioon lukijoiden ”digikello”. Mediasisältöjen kulutuksen yksi suurimmista piikeistä on aamulla työmatkaliikenteen aikaan – eli reilusti ennen klo 9:ää. Kolu kaipaileekin tiedotteita jo aamuseitsemältä! Viestijä: saisitko laitettua tiedotteen ulos esimerkiksi klo 06:45? Tällöin juttu ehtisi ulos kuluttajien työmatkalukemiseksi.

Arkipäivistä maanantaiaamut ovat toimituksissa hiljaisimpia.”  STT:n Viestintäpalveluiden blogi

Ole tavoitettavissa!

Tiedotteessa tulee mainita aina, kuka asiasta antaa lisätietoja. Ja sitten pitäisi vielä huolehtia, että tuo lisätietojen antaja on ihan oikeasti tavoitettavissa, sillä toimittaja voi haluta laajentaa juttua haastattelulla, sopia tapaamisesta tai kuvaamisesta tai kysellä vain lisätietoja. Jos kukaan ei vastaa, juttu tuskin päätyy lehteen saakka.

Tiedote ei ole koskaan turha

Jokainen medialle lähettämänne tiedote ei takuuvarmasti mene läpi. Turhaa työtä ei tiedotteiden kanssa kuitenkaan koskaan tehdä, sillä pidät niillä yrityksenne ja osaamisenne toimittajien mielessä. Joskus tiedote voi poikia uutisen vasta pitkän viiveen jälkeen, kun toimittaja muistaa sen johonkin muuhun ajankohtaiseen aiheeseen liittyen.

Tiedotteiden tekstit sopivat pienellä muokkauksella hyvin sisällöksi myös omiin kanaviinne eli vaikka netin uutispalstalle ja sieltä some-jakoon. Yhdestä tiedotteesta on moneksi!

 

Mielessä uutinen yrityksestänne, mutta tiedote tuntuu ylivoimaiselta? Ota yhteyttä ja me autamme muotoilussa ja lähettämisessä: mari@hurraa.fi

 

 

Mari Koivunen

Mari Koivunen

Pitkän linjan viestinnän ammattilainen, joka jaksaa innostua, innostaa ja intoutua. Sydäntä lähellä vaikuttava ja houkuttava sisällöntuotanto kanavasta riippumatta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *