Blogi

Blogi

Käyttäjälle miellyttävä virhesivu – 404 Page not found

Meille kaikille käy niin joskus. Virhe. Näppäily- tai muu. Virhe. Seurauksena on yleensä tyly sivu, jossa kerrotaan “not found”. Tai joskus vastaan tulee asiallinen sivu, jossa kerrotaan, että ”tämä sivu saattaa olla vanhentunut jne.”

Virheen tekeminen ei tunnu kenestäkään kivalta. Ja yleensähän virhe ei ole edes minun, vaan olen vaan klikannut jotain vanhentunutta linkkiä. Voisiko tästä hetkestä tehdä tunneilmastoltaan miellyttävämmän? Voisiko virhesivun jopa valjastaa palvelemaan brändiäsi?

 

”How did you get here? It’s cool”

Kun alkaa käydä läpi Forbesin listaamien maailman suurimpien yritysten virhesivuja, yllättyy. Monilla on vain tylsä teksti ja ohjaus hakuun tai verkkosivuston etusivulle. Helmiäkin löytyy.

McDonalds kertoo sinun olevan cool:

”How did you get here?! It’s cool. We’ll help you out.”

Pepsi kehoittaa iloisuuteen:

”Don’t be sad. Be glad. Because you’re just one click away from getting back on the pulse. Go to Pepsi.com”

Nike ottaa vähän tylsästi aikalisää:

“Time out. We can’t find the page you are looking for.”

Alle kuitenkin listautuvat heti Niken top-tuotteet eli pääset heti shoppailemaan.

Amazon tyytyy tylsään tekstiin:

“Sorry we couldn’t find that page. Try searching or go to Amazon’s home page.”

Tylsän tekstin alla esitellään kuitenkin vaihtuvasti kuvalla ja nimellä aina yksi Amazonin koirista ja annetaan Meet the dogs of Amazon -linkki. Arvaa vaan klikkasinko – ja monta kertaa!

 

Virhesivu jopa wow-elämykseksi?

Millainen on teidän sivustonne virhesivu? Tiedätkö edes, miten ”virheen” tehnyttä asiakasta kohdellaan? Tässä olisi monella selkeä petraamisen paikka, sillä tylsyydelle kukaan harvoin menettää sydäntään – kuten minä Amazonin koirille.

Ja arvaatko, millainen Hurraan virhesivu on? Käy kurkkaamassa itse keksityllä www.hurraa.fi-alkuisella osoitteella tai vaikka www.hurraa.fi/virhe.

 

Lisää virhesivuasiaa? Katso Renny Gleesonin TED Talk: 404. The story of a page not found

 

 

Mari Koivunen

Mari Koivunen

Pitkän linjan viestinnän ammattilainen, joka jaksaa innostua, innostaa ja intoutua. Sydäntä lähellä vaikuttava ja houkuttava sisällöntuotanto kanavasta riippumatta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Mainostoimisto Hurraa
Friisilän verstaat, Hulvelankatu 35, 21200 Raisio
mainostoimisto@hurraa.fi

Reija Heinonen, toimitusjohtaja 050 362 3900
Mari Koivunen, viestintäjohtaja 040 726 6372
Tuire Laine, AD, 040 505 7246