Jäivätkö nettisivut sateeseen ruostumaan?

Nettisivut pitää olla, joten ne tehdään. Käytetään paljon rahaa ja aikaa. Suunnitellaan tarkkaan rakennetta, kuvitusta ja väännetään sanoja juuri haluttuun muotoon. Valmista tuli. Palataan asiaan, kun on aika tehdä uudet nettisivu.

Jos hankkisit kalliin teknisen vitkuttimen, jättäisitkö senkin pihalle itsekseen odottelemaan aikaa, jolloin ruoste on raiskannut ja tarvitaan uusi vitkutin? Tuskinpa. Miksi vanhentuneet yhteystiedot, tuoteluettelot ja viime joululta olevat ”uutiset” sitten ovat arkipäivää monilla verkkosivustoilla?

Olisiko niin, että nettisivujen merkitystä ei missään vaiheessa oikeasti mietitty? Ei mietitty, mitä sivustolla halutaan saavuttaa ja mitkä ovat sen tavoitteet? Ei ole mietitty kenelle sivusto on tehty? Tällainen sivusto ehkä saakin jäädä rauhassa ruostumaan ja on aika aloittaa uuden sivuston suunnittelu – tai ainakin vanhan muokkaaminen.

Miksi sivustosi on olemassa?

Verkkosivustoa rakennettaessa lähdetään usein liikkeelle niiden ulkoasusta. Visuaalinen ilme on toki tärkeää, mutta se ei ole isäntä vaan renki ja sen tulisi palvella isompaa päämäärää.

Verkkosivustoa rakennettaessa ensimmäisen askeleen tulisi olla sivuston tarkoituksen ja tavoitteiden selkeä määrittely. Miksi sivusto on olemassa? Mikä on sivuston rooli yrityksen liiketoiminnassa? Näiden vastausten tulee olla kirkkaana kaikkien verkkosivujanne suunnittelevien ja päivittävien mielessä – niin suunnitteluvaiheessa kuin myöhemminkin.

Samassa yhteydessä tulee myös tarkentaa sivuston kohderyhmä. Ketä te puhuttelette? Kenet te yritätte saada toimimaan haluamallanne tavalla? ”Kaikkia” on tässä kohtaa huono vastaus.

Kun näihin kaikkiin kysymyksiin on vastaus, voidaan sukeltaa käyttöliittymän, visuaalisen ilmeen ja sisällön suunnitteluun. Ja niitä suunnitellessa pidetään koko ajan kirkkaana mielessä sivuston tarkoitus ja kohderyhmät.

Mittaa nyt ihmeessä!

Kun verkkosivuston tavoitteet on määritelty, niille pitää miettiä myös mittarit. Verkkosivuston tekeminen on iso investointi ja sen aktiivinen ylläpitäminen vaatii aikaa ja osaamista. Jotain pitää saada myös takaisin: tarjouspyyntöjä, yhteydenottoja, kauppoja… Mitä te mittaatte?

Lisäksi verkkosivuston elämää pitää seurata: ketä siellä käy, koska ja mitä he siellä tekevät? Mutu ei tässä oikein auta, vaan apuun kannattaa valjastaa vaikka Google Analytics. Analytiikasta saatavalla tiedolla voidaan sivustoa ohjata entistä paremmin tavoitteitaan kohti.

Verkkosivujen suunnitteluun liittyy läjäpäin myös muita ratkaistavia asioita hakukoneoptimoinnista somen integrointiin ja responsiivisuudesta tietoturvaa. Kaiken tämän vaivannäön jälkeen kannattaa siis pitää ne sivustot timmissä kunnossa. Sivuston sisältöihin paneudumme seuraavassa blogissamme.

Mari Koivunen

Mari Koivunen

Pitkän linjan viestinnän ammattilainen, joka jaksaa innostua, innostaa ja intoutua. Sydäntä lähellä vaikuttava ja houkuttava sisällöntuotanto kanavasta riippumatta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *