”Ja kun kirjeeni sä saat…” – Uutiskirje tavoittaa!

Uutiskirje on loistava tapa pitää säännöllisesti yhteyttä asiakkaisiin ja muistuttaa heitä yrityksen olemassaolosta. Kirjeessä voi kertoa tuoreimmat kuulumiset, muistuttaa tuotteista ja palveluista, tiedottaa mahdollisista muistutuksista – ja ohjata ihmisiä lisätiedon tai kaupanteon äärelle nettisivuillenne.

Miten pääsen alkuun?

Uutiskirje tehdään jollain erikoisohjelmalla. Mailchimp on yksi oivallinen ja ohjelma – ja maksuton 2000 vastaanottajaan saakka. Oman uutiskirjepohjan tekeminen onnistuu siinä suht helposti ja tekee uutiskirjeestäsi vastaanottajille tunnistettavan: aina saman – ja tietenkin teidän yrityksen – näköinen. Ulkoasussa kannattaa panostaa selkeyteen, visuaalisuuteen ja linkkien hyvään erottuvuuteen.

Uutiskirje lähetetään tilaajille, joita sinun siis tulee kerätä yrityksesi verkkosivuilla, somessa, sähköposteissa, messuilla, asiakastapaamisissa jne. Vastaanottajat voivat itse hallinnoida uutiskirjeen vastaanottamista eli kirjeessä pitää aina olla mahdollisuus myös peruuttaa tilaus.

Erotu sähköpostitulvasta

Mikä tahansa räpistys ei hyväksi uutiskirjeeksi kelpaa, sillä sen pitää erottua sähköpostitulvasta ja houkutella lukemaan ja klikkaamaan. Sisällön pitää olla sen verran hyvää, että lukija haluaa uhrata sen lukemiseen hetken aikaan.

Uutiskirjeen lähtökohta on hedelmällinen, sillä vastaanottaja on itse tilannut kirjeen. Hän on siis kiinnostunut yrityksestänne. Nyt teidän tulee pitää kiinnostus yllä. Mistä asioista tilaajanne haluavat lukea? Tarjotkaa monipuolisia sisältöjä, jotta jokainen löytää uutiskirjeestä itselleen jotain.

Sisältöä on hyvä suunnitella osana muuta viestintää ja markkinointia ja useimmiten uutiskirje pelaakin saumattomasti yhteen nettisivujen kanssa: uutiskirje kertoo napakasti ja ohjaa lisätiedon äärelle nettiin. Ohjaukset lisätietoon, yhteydenottoon tai tarjouksiin tulee kertoa uutiskirjeessä selkeästi ja napakasti: lue lisää, ota yhteyttä, jaa Facebookissa tai – ihan suoraan – osta!

Kerran viikossa, kuussa vai miten?

Uutiskirjeen erottaa sähköpostimarkkinoinnista sen säännöllisyys. Yleispätevää sääntöä hyvälle aikataululle ei ole. Liian harvoin ilmestyvä uutiskirje johtaa kuitenkin unohdukseen. Liian usein ilmestyvä taas voi ärsyttää ja joutua roskapostiin. Alasta riippuen 1-4 kertaa kuussa voisi olla suositeltava sykli. Ilmestyminen usein ei kuitenkaan saa laskea sisällön tasoa, vaan sen laatu on pidettävä korkeana.

Kun uutiskirjeesi on lähtenyt maailmalle, pitää vielä seurata sen vastaanottoa. Kuinka moni sai viestin? Kuinka moni avasi sen? Kuinka moni klikkasi sisältöä ja mitä sisältöä? Suositut sisältötyypit kannattaa toistaa seuraavassakin kirjeessä ja klikkaamattomat muuttaa vetävämpään muotoon.

 

 

Tarvittaessa voit ulkoistaa uutiskirjeiden tuotannon kokonaisuudessaan meille Hurraan väelle. Suunnittelemme näyttävän visuaalisen ilmeen ja teemme lukijan hyödylliseksi kokemat sisällöt. Ota yhteyttä: mari@hurraa.fi

Mari Koivunen

Mari Koivunen

Pitkän linjan viestinnän ammattilainen, joka jaksaa innostua, innostaa ja intoutua. Sydäntä lähellä vaikuttava ja houkuttava sisällöntuotanto kanavasta riippumatta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *