Blogi

Blogi

Google-mainonta rautalangasta väännettynä

Google-mainonta on kokonaisuus, joka kannattaa ottaa haltuun. Yksinkertaistamme sen nyt lyhyeksi rautalankaversioksi.

 

Kenelle ja mitä maksaa?

Kaikessa Google-mainonnassa pystyt kohdentamaan viestiäsi hyvinkin tarkasti maantieteellisesti, demografisten tietojen ja ihmisten kiinnostusten mukaan. Paikallisesti toimivan yrityksen ei tarvitse siis pelätä mainostavansa globaalisti tai tavoittavansa aivan väärät ihmiset.

Hinnoittelu perustuu klikkauksiin: jos kukaan ei klikkaa, et maksa mitään. Sinä määrittelet klikkaukselle maksimihinnan ja päiväkohtaisen maksimibudjetin. Yllätyksiä ei siis laskun suhteen tule.

 

Hakusanamainonta

Kun haet Googlesta jotain, saat hakulistaukseen useimmiten sekä mainoksia että maksuttomia hakutuloksia. Mainoksissa lukee otsikon alla, että kyseessä on mainos. (Aivomme vain usein eivät huomaa sitä, vaan olettavat parhaiten hakutulosten olevan aina ensimmäisinä.)

Kun mainostat tuotettasi tai palveluasi Googlen hakusanamainonnan avulla, saat aikaan näitä mainoksia. Kun joku siis hakee termillä, jonka sinä olet listannut yritykseesi liittyväksi hakutermiksi, hänelle voi näkyä hakutulossivun ylä- tai alaosassa mainoksesi.

Mainosten näkyvyys ja sijainti riippuu siitä, millaisen hintatarjouksen olet tehnyt mainoskampanjaa laatiessasi. Jonkin verran sijaintiin vaikuttaa myös se, kuinka hyödyllinen mainoksesi linkki on hakijan ja hakusanan näkökulmasta. Hakusanan siis tulisi löytyä myös sivustoltasi ja teeman olla siellä jotenkin esillä.

Nuo loput sivulla näkyvät hakutulokset ovat maksuttomia hakutuloksia. Googlen mukaan AdWords-mainonta ei vaikuta sijoitukseen näissä maksuttomissa hakutuloksissa, vaan järjestyksen perusteena on sivuston ja haun osuvuus toisiinsa.

 

Display-mainokset

Googlella on yli kahden miljoonan verkkosivuston Display-verkosto. Display-mainostasi näytetään näillä verkkosivustoilla – tietenkin sinun rajaamalla tavalla.

Display-mainos voi olla hakusanamainoksen tyyliin tekstiä, mutta se voi olla myös banneri eli visuaalisesti vimpan päälle mietitty.

Siinä missä hakusanamainonnassa asiakas aktiivisesti etsii sinua, display-mainonta vähän tyrkyttää. Ne ovat siis luonteeltaan hyvin erilaisia.

Display-mainonnassa on myös uudelleenmarkkinoinnin muoto. Kohderyhmänä ovat verkkosivullasi jo vierailleet ihmiset eli mainoksiasi esitetään vain heille.

 

Youtube-mainokset

Myös Youtube-mainokset ovat Google-mainontaa.  Videosi näytetään aiheeseen liittyvien muiden videoiden alussa, vieressä tai hakutuloksissa.

Youtuben kohdalla hinnoittelu poikkeaa muusta Google-mainonnasta. Jos mainostasi katsotaan alle 30 sekuntia tai se ohitetaan ennen mainoksen päättymistä, Youtube-mainoksesta ei makseta mitään.

 

Google-markkinoinnin päämäärä on aina tuoda liikennettä sivustollesi. Ennen kuin ryhdyt markkinointiponnistuksiin, kannattaa varmistaa sivustosi viestinnällinen ja tekninen toimivuus. Autamme tässä ja Google-mainonnan käynnistämisessä mielellämme.

 

Google-mainonta tuo verkkosivustollesi vipinää

Mari Koivunen

Mari Koivunen

Pitkän linjan viestinnän ammattilainen, joka jaksaa innostua, innostaa ja intoutua. Sydäntä lähellä vaikuttava ja houkuttava sisällöntuotanto kanavasta riippumatta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *