Facebook pysyy, oletko valmis?

Kymmenen vuotta rulettanutta Facebookia on aika ajoin ennustettu vanhentuvaksi ja katoavaksi. Näin ei ole käynyt, päinvastoin. Se on vahvempi kuin koskaan ja ujuttaa vaikuttajalonkeroitaan joka päivä yhä syvemmälle. 

Digitaalisessa ympäristössämme kerätään joka päivä erilaista dataa. Se tarkoittaa samalla monenlaisia käyttäjiä ja asian tiimoilla häärääviä. Hyviä ja pahoja ihmisiä. Tutuksi tulleet luottokorttitietovarkaudet ja potilastietovuodot ovat saaneet joukon jatkoksi sen, että Facebook-yhteisöpalvelun käyttäjien tietoja on annettu luvattomasti kolmannelle osapuolelle. Onko tässä jotain uutta? Kyseessä oli joka tapauksessa julkisuuteen vapaaehtoisesti annettuja tietoja.

Mitä tarkoittaa tietosuojavahinko jatkossa? Mitä kaikkea se voi olla? Ehkä tämän kevään FB-kohussa on kyseessä kuitenkin vain häly, joka kohta laantuu uuden tieltä. Veikkaukseni on, että matti meikäläiselle on sosiaalinen verkosto uhkakuvaa tärkeämpi. Kansa käyttää Facebookia huomennakin ja heti aamusta.

Facebook ja iso mahdollisuus

Suomi on markkina-alueena maapallomittakaavassa pieni mutta kansallisesti suuri. Jos palveluun on rekisteröitynyt yli 2,5 miljoonaa suomalaista, ja joka päivä siihen kirjautuu n. 2 miljoonaa meikäläistä, on selvää, että asiakkaitasikin on siellä. Markkinoijana olemme ahnaasti näiden ihmisten pakeille pyrkimässä viestimme kera.

Facebook-koulutuksia järjestetään kansalaisille, yrityksille ja markkinoijille monesta eri tulokulmasta. Facebook tarjoaa jämerän alustan uudenlaisen verkkobisneksen virittäjälle ja vähintään tärkeän osan isompaan bisnekseen. 

Ota Facebookista kiinni

Facebookin algoritmin siistimistoimenpiteillä on suotuisa vaikutus kanavan uskottavuuteen. Harmi vain, että ensin kerrottiin algoritmimuutoksesta ja sen perään tuli Cambridge Analytics -uutinen. Ison mediakynnyksen ylittävällä voimalla.

Oli miten oli, Facebook ei tähän kupruun kompastu. Se on tahollaan laaja ja monen palvelun omistaja. Pian tehdään töitä taas entistä tehokkaammin ja entistä paremmalla Facebookilla. Meille sisällöntuottajille sysätään tilanne, jossa sisällöllä on väliä enemmän kuin koskaan. Halpiskikoilla ei menesty ja laiskuudesta sakotetaan.

Jättikoneisto, joka Mark Zuckerbergin takana pyörii hallitsee lähes yksinoikeudella somen viesti-, markkinointi-, ja kauppakulttuuria tuota pikaa. Kohta meillä Suomessa tilataan taksi Facebookilla ja hoidetaan arjen toiminteita iso rivi palvelun piirissä. Herätys!

Reija

Reija

Toimitusjohtaja, joka kiikaroi alati ympäristöään ja yllättyy luovuuden kaikista kukista. Tarkkailun kestosuosikkina on palvelukokemus, jossa vuorovaikutus pelaa ja brändin läsnäolo vakuuttaa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *