Brändistrategia kuntoon eli mitä, kenelle ja miten? - Mainostoimisto Hurraa
Mainostoimisto Hurraan Blogi
Mainostoimisto Hurraan blogi

Brändistrategia kuntoon eli mitä, kenelle ja miten?

Mitä yrityksesi tekee? Miksi olette olemassa? Mitä haluatte olla viiden tai kymmenen vuoden päästä? Mihin te uskotte ja miten toimitte? Kenelle te puhutte? Mitä te heille sanotte ja miten?

Kun vastaat näihin kysymyksiin, olet brändistrategian äärellä. Brändistrategia luo brändillesi tukevan pohjan ja auttaa sinua keskittymään jatkossa olennaiseen: tunnettuuteen ja menestykseen halutussa kohderyhmässä. Pitkällä tähtäimellä brändistrategia säästää myös aikaasi ja rahaasi, sillä teet vain oikeita asioita.

Mitä yrityksesi tekee?

Miksi yrityksesi on olemassa ja mikä on yrityksesi toiminnan tarkoitus? Pohdi tätä asiakkaan näkökulmasta ja mieti, miten te autatte asiakastanne? Mitä hyötyä yrityksestäsi on asiakkaalle?

Määrittele tämä mahdollisimman selkeästi. Tarjoatteko te ajan tai rahan säästöä? Tai helppoutta, hyvinvointia tai turvallisuutta? Ehkäpä tarjoattekin laatua tai trendikkyyttä?

Ilman selkeää hyötynäkökulmaa sinun vaikea puhutella kohderyhmääsi. Hyöty luultavasti on myös se tekijä, joka erottaa sinun kilpailijoistasi.

Missä yrityksesi on muutaman vuoden päästä?

Jotta osaisit viedä brändiäsi oikeaan suuntaan, sinulla pitää olla päämäärä selkeänä mielessäsi.

Onko päämääräsi toimialan markkinajohtajuus seudullisesti, Suomessa tai ehkä jopa Euroopassa? Vai onko tavoitteenne olla halutuin tai tunnetuin? Nouseeko joku palvelunne muiden yläpuolelle tai haluatteko ottaa haltuun jotain ihan uutta?

Tulevaisuutta mietittäessä puhutaan visiosta ja kannattaa muistaa, että visioon sisältyy aina myös pieni unelma-ajatus. Visiossa saa olla mukana vähän rohkeuttakin, jota osoittaa esim. Varusteleka visiossaan:

Täydellinen maailmanvalloitus
Olla edelläkävijöitä, kansainvälisesti tunnettu, kannattava ja kasvava yritys

Mihin yrityksesi uskoo ja miten se toimii?

Mitkä arvot ohjaavat yrityksenne toimintaa? Minkä arvojen mukaan te toimitte? Tunnista ne – ja ole rehellinen. Ympäristöystävällisyys ei ole arvonne, jos ette toiminnassanne oikeasti etsiä ekologisimpia ratkaisuja. Asiakaslähtöisyys ei ole arvonne, jos ette aidosti kuuntele asiakkaitanne ja muokkaa toimintaanne palautteen pohjalta. Laatu tai kehitys eivät ole arvojanne, ellette oikeasti panosta niihin työssänne.

Arvojen tulee olla aitoja, jotta ne puhuttelisivat kohderyhmäänne. Jotta oikeasti toimitte arvojenne mukaisesti, ne voi pukea yksittäisten sanojen sijaan toimintakehotuksiksi, kuten esimerkiksi Sanoma Group on tehnyt:

Katso eteenpäin
Jaa ajatuksesi
Tee yhdessä
Saa aikaan

Kenelle te puhutte?

Brändi ei ole kaikkea kaikille. Olette jo rajanneet mitä se on, nyt pitää vielä rajata kenelle. Kenelle te luotte sitä aiemmin määrittelemäänne hyötyä? Ketä puhuttelee tapanne toimia? Vastaamalla näihin kysymyksiin summaat sen, kenelle te olette merkityksellinen ja kiinnostava.

Kohderyhmää määritellessänne kannattaa miettiä mm. sukupuolta, ikää, siviilisäätyä ja asuinpaikkaa, mutta etenkin ihmisen tavoitteita ja päämääriä.

Mitä te sanotte?

Mitä te sitten sanotte valitsemallenne kohderyhmälle? Se sanomanne on nimeltään brändilupaus ja se kiteyttää brändisi, erottaa sinut kilpailijoistasi ja herättää kohderyhmäsi mielenkiinnon.

Brändilupauksen muodostamiseen on olemassa yksinkertainen kaava. Brändilupaus kertoo selkeästi ja ytimekkäästi:

  • Minkä ratkaisun tai parannuksen yrityksesi tarjoaa,
  • kenelle ja
  • mitä asiakas hyötyy ostaessaan tuotteesi tai palvelusi?

Verkkokauppa-alusta Shopifyn lupaus toimii tässä hyvänä esimerkkinä:

Shopify is everything you need to sell everywhere.

Verkkokauppa-alusta tarjoaa laajuutta (everywhere) ja helppoutta (everything you need) sille, jolla on tarve myydä jotain. Yksinkertaista, kaunista ja puhuttelevaa!

Mitä muuta?

Brändistrategia on pohja, jolle brändinne rakentuu. Seuraava vaihe on miettiä, miltä brändinne näyttää eli puhutaan logosta ja visuaalisesta ilmeestä – brändi-identiteetistä. Jos tarvitset apua menestyvän brändin rakentamiseen, me Hurraassa autamme mielellämme. Ota yhteyttä!

 

Jos haluat ottaa brändin rakentamisen haltuun helposti ja nopeasti, suosittelemme sinulle Brändin rakentaminen -verkkokurssiamme: pelkkää asiaa!

Mari Koivunen

Mari Koivunen

Pitkän linjan viestinnän ammattilainen, joka jaksaa innostua, innostaa ja intoutua. Sydäntä lähellä vaikuttava ja houkuttava sisällöntuotanto kanavasta riippumatta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Blogijulkaisumme sähköpostiisi

Tilaa uutiskirjeemme ja saat aina ajankohtaiset blogijulkaisumme suoraan omaan sähköpostiisi.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Hae blogista