Brändin rakentamisen 3 avainkysymystä ja 5 tärkeintä hyötyä - Mainostoimisto Hurraa
Mainostoimisto Hurraan Blogi
Mainostoimisto Hurraan blogi

Brändin rakentamisen 3 avainkysymystä ja 5 tärkeintä hyötyä

Mitä yrityksestäsi ajatellaan ja puhutaan? Millaisia tunteita ja tuntemuksia ihmisillä on yritystäsi kohtaan? Brändissä on kyse juuri tästä: ihmisten ajatuksista ja tunteista. Brändi on kaiken sen summa, mitä olemme yrityksestäsi kuulleet ja nähneet ja miten olemme yrityksesi kohdanneet.

Miten yritys sitten voi vaikuttaa tähän brändiin? Rakentamalla sitä.

Brändin rakentaminen

Brändin rakentaminen lähtee liikkeelle kolmesta kysymyksestä:

  1. Mitä te sanotte?
  2. Miten te sanotte sen?
  3. Miltä te näytätte?

Vastauksia miettiessä kannattaa ottaa huomioon, että brändin pitää olla aito: ihan oikeasti yrityksesi näköinen. Se ei voi ylistää ekologisuutta, ellei toimintasi ja tuotteesi oikeasti ole ympäristöystävällisiä. Se ei voi luvata huippulaatua, ellei laatu ole priimaa. Se ei voi luvata rahallista säästöä, jos lupaus ei oikeasti näy asiakkaan kukkarossa.

Muista myös, että brändisi tulee tarjota kohderyhmällesi jotain, mitä he haluavat ja mistä on heille hyötyä. Brändin pitää olla houkutteleva ja sen pitää erottua kilpailijoistasi, niin sanomaltaan kuin ulkoasultaankin.  Kaiken lisäksi onnistunut brändi on mieleenpainuva.

Kun olet vastannut noihin kolmeen kysymykseen, voit lähteä rakentamaan tarkempaa brändistrategiaa ja konkreettista brändi-identiteettiä. Brändistrategia määrittelee mitä sinun brändisi on, kenelle ja miten. Tämä auttaa sinua keskittymään niihin tärkeimpiin asiakkaisiin ja panostamaan heihin. Brändi-identiteetti summaa sen, miltä te näytätte. Siihen kuuluu yrityksesi tai tuotteesi nimi, logo ja visuaalinen ilme.

Miksi brändiä kannattaa rakentaa eli mitä hyötyä brändistä on?

Brändin rakentamisen tavoite on tunnettuus halutussa kohderyhmässä. Kun brändityö onnistuu, päästän lopulliseen tavoitteeseen eli myynnin kasvuun. Nämä ovat ne brändin rakentamisen tärkeimmät hyödyt, mutta eivät suinkaan ainoat. Hyvän brändin hyödyt voisi tiivistää 5 kohdan listaan.

  1. Hyvä brändi myy paremmin
  2. Sinut tunnistetaan ja tunnetaan
  3. Sinun ei tarvitse kilpailla hinnalla
  4. Säästät markkinoinnissa ja viestinnässä
  5. Työntekijät haluavat tulla sinulle töihin

Brändisi nimi ja logo sekä tuotteesi ominaisuudet ja hyödyt tunnetaan ja asiakkaasi ovat merkkiuskollisia. Tämä on brändin arvoa, jota mitataan vuosittain mm. Forbesin listauksella maailman arvokkaimmista brändeistä tai Suomessa Taloustutkimuksen Brändien arvostus -tutkimuksella. Maailmalla TOP3 on vuonna 2020 Apple, Google ja Microsoft, meillä Suomessa Fiskars, Fazer ja Yle.

Kun brändisi sanoma ja ilme on mietitty kertaalleen kuntoon, se näkyy säästönä markkinoinnissa ja viestinnässä. Suunnittelua ei tarvitse aloittaa aina nollasta, vaan brändisi elää hyvän pohjatyön johdosta helposti kanavassa kuin kanavassa. Markkinointitarve voi myös pienentyä, sillä brändiisi ihastuneet asiakkaat myös helposti suosittelevat sinua.

Hyvä brändi houkuttelee myös työntekijöitä, mikä helpottaa rekrytointia. Sama houkuttelevuus pätee muuten myös yhteistyökumppaneihin eli onnistuneen brändin on helpompi löytää heitäkin.

Brändi osaksi kaikkea markkinointia ja viestintää

Kaikilla yrityksillä ja tuotteilla on jonkunlainen brändi. Annattako sinä oman brändisi syntyä ihan itsestään – tai kilpailijoidesi toimesta – vai teetkö työtä haluamasi brändin eteen?

Brändityö kantaa todistetusti hedelmää monella eri tapaa, joten oma brändi ja sen identiteetti kannattaa selkeyttää ja valjastaa osaksi kaikkea markkinointia ja viestintää. Perusteellinen, johdonmukainen ja pitkäjänteinen brändin rakentaminen näkyy kyllä tunnettuutena ja mukavasti myös viivan alla.

 

Tarvitsetko apua? Me Hurraassa teemme menestykseen tähtäävää brändityötä, joten ota yhteyttä!

Jos haluat ottaa brändin rakentamisen haltuun helposti ja nopeasti, suosittelemme sinulle Brändin rakentaminen -verkkokurssiamme: pelkkää asiaa!

Mari Koivunen

Mari Koivunen

Pitkän linjan viestinnän ammattilainen, joka jaksaa innostua, innostaa ja intoutua. Sydäntä lähellä vaikuttava ja houkuttava sisällöntuotanto kanavasta riippumatta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Blogijulkaisumme sähköpostiisi

Tilaa uutiskirjeemme ja saat aina ajankohtaiset blogijulkaisumme suoraan omaan sähköpostiisi.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Hae blogista