Näyttääkö brändisi oikealta eli millainen on brändi-identiteettinne? - Mainostoimisto Hurraa
Mainostoimisto Hurraan Blogi
Mainostoimisto Hurraan blogi

Näyttääkö brändisi oikealta eli millainen on brändi-identiteettinne?

Brändiä rakennettaessa mietitään ensin brändistrategia eli mitä yrityksesi sanoo ja miten.  Sen jälkeen aletaan miettiä, miltä yrityksesi näyttää eli mikä on brändi-identiteettinne. Kun olet miettinyt brändistrategiasi kerralla kuntoon, brändi-identiteetin määritteleminen on helppoa.

Hyvä logo jää ihmisten mieleen

Brändisi sydän on logo. Parhaimmillaan se tiivistää innovatiivisella tavalla yrityksesi perusajatuksen ja viestii jotain yrityksesi toimialasta, palvelusta tai tuotteesta.

Hyvä logo on selkeä ja yksinkertainen eli toisin sanottuna helppo tunnistaa ja monikäyttöinen. Tämän lisäksi logon tulisi olla persoonallinen ja erottuva. Ihmisten pitää pystyä tunnistamaan se ja sen pitäisi jäädä ihmisten mieleen.

Hyvä logo toimii niin monessa eri koossa: pienenä esimerkiksi käyntikortissa ja suurena vaikkapa valomainoksessa tai autoteippauksessa. Logon yksityiskohtien ja tekstin tulee säilyä luettavana koossa kuin koossa. Logon tulee myös toimia eri medioissa ja materiaaleissa: painotuotteissa, verkossa, somessa, t-paidassa ja laskun yläkulmassa.

Logoa ostaessa tulee ottaa huomioon, että tarvitset logosta paljon erilaisia versioita eri käyttötarkoituksia varten. Lisäksi tarvitset logollesi ohjeistuksen, jotta se pysyy aina juuri oikeanlaisena – kenen tahansa käsissä. Logon ostajalle olemme laatineet maksuttoman oppaan, joka avaa asiaa yksityiskohtaisemmin. Voit ladata oppaan verkkosivuiltamme.

Visuaalinen ilme luo haluttua mielikuvaa

Logo on yrityksen brändin sydän, mutta älä anna brändisi roikkua vain sen varassa. Seuraava askel brändin rakentamisessa on visuaalinen ilme – se ympäristö, jossa logo elää. Visuaalisen ilmeen avulla luodaan asiakkaalle oikeanlaista ja tunnistettavaa mielikuvaa yrityksestäsi.

Visuaaliseen ilmeeseen kuuluu brändisi värimaailma, valittu typografia, graafiset elementit ja kuvatyyli. Niiden kaikkien tulisi viestiä brändistrategiassasi määriteltyjä perusviestejä ja tavoitemielikuvaa.

Värit eivät suinkaan ole yhdentekeviä. Ne yhdistävät ja erottavat, korostavat ja tekevät tunnistettavaksi. Ne herättävät tunteita. Yrityksen omat värisävyt valitaan huolella tukemaan perusviestiä, logoa ja toisiaan.

Typografia tukee sekin ulkoasullaan brändisi viestejä. Sen lisäksi kirjasintyyppien tulee olla helposti luettavia ja niiden pitää toimia eri kanavissa.

Visuaaliset tai graafiset elementit voivat olla logossa näkyvä tunnus tai joku muu graafinen elementti, jota yrityksesi käyttää aina tietyllä tapaa. Meillä Hurraassa on esimerkiksi käytössä ketjuelementti, jota käytämme yksinään tai valokuvien päällä.

Myös kuvien käyttö tulee miettiä huolella, sillä ”enemmän kuin tuhat sanaa” ja niin edelleen. Ovatko kuvat aina aktiivista yhdessäoloa vai henkiikö niistä sisäinen rauha? Onko kuvissa aina joku sama sävy vai onko yrityksenne kuvamaailma mustavalkoinen?

Koko yrityksen visuaalinen ilme kootaan graafiseen ohjeeseen, joka on jatkossa yrityksen visuaalisen ilmeen raamattu. Ohje kertoo, mitä saa tehdä ja mitä ei. Se pitää ilmeen yhtenäisenä tekijästä riippumatta ja vuodesta toiseen. Jos haluat kurkata esimerkkiä, niin laitoimme Hurraan oman brändikäsikirjan verkkoon. Siihen on koottu sekä brändistrategia että graafinen ohje eli koko Hurraa-brändi.

 

Jos tarvitset apua menestyvän brändin rakentamiseen, me Hurraassa autamme mielellämme. Ota yhteyttä!

Jos haluat ottaa brändin rakentamisen haltuun helposti ja nopeasti, suosittelemme sinulle Brändin rakentaminen -verkkokurssiamme: pelkkää asiaa!

Mari Koivunen

Mari Koivunen

Pitkän linjan viestinnän ammattilainen, joka jaksaa innostua, innostaa ja intoutua. Sydäntä lähellä vaikuttava ja houkuttava sisällöntuotanto kanavasta riippumatta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Blogijulkaisumme sähköpostiisi

Tilaa uutiskirjeemme ja saat aina ajankohtaiset blogijulkaisumme suoraan omaan sähköpostiisi.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Hae blogista