5 vinkkiä toimivaan Facebook-päivitykseen

Facebook-virrasta erottuminen ei ole ihan helppo nakki. Siihen tarvitaan pääsääntöisesti hyvä kuva ja houkutteleva teksti – ja nimenomaisesti hyvä postaus on näiden kahden liitto eli toisiaan tukeva teksti ja kuva!

 

1. Vangitseva kuva

Hyvä Facebook-kuva on hyvälaatuinen, erottuva ja tunteita herättävä. Tämän lisäksi kuvan olisi hyvä olla brändinne näköinen ja mukainen.

Kuvissa on hyvä näkyä brändivärisi: taustassa, tavaroissa, ihmisten vaatteissa tai filtterissä. Jos kuvassa on tuotteesi, näytä se selkeästi, tarkasti ja hauskasti rajattuna – ja mielellään työssä eli tuotteen omassa hommassa eli hammasharja suussa, laastari polvessa tai mekko helmat heilumassa

 

2. Oikea kuvakoko

Suositus Facebook-kuvan kooksi on 1200 x 628 pikseliä, mutta myös 900 pikseliä korkea kuva toimii hyvin. Kuvan minimileveys on 400 pikseliä ja -korkeus 150 pikseliä.

Rajaa kuvastasi pois kaikki turha – eikä tyhjää tilaakaan kannata kamalasti jättää. Muista, että iso osa postauksista katsotaan kännykästä, jossa kuva on aika pieni ja sen pitäisi silti hahmottua. Toimiiko kuvasi tulitikkuaskin kokoisena?

 

3. Huomiota herättävä alku ja napakka lopetus

Tekstin alkuun kannattaa panostaa, sillä jos se ei iske, lopputeksti jää varmasti lukematta. Väitä tai kysy jotain ja tarjoile sitten perustelut tai vastaus. Voit myös vedota erikoisuuteen tai uutuusarvoon.

Paras käsivoide on löytynyt!
Ei kai kukaan parsakaalista tykkää?
Tarjolla terveellistä rasvaa.
Nyt niitä saa taas: laskiaispullia mantelilla ja hillolla!

Hyvään postauksen rakenteeseen kuuluu myös hyvä ja selkeä lopetus. Kiitä, kutsu toimintaan, toivota jotain tai kysy!

 

4. Vain yksi juttu ja napakasti

Yhteen päivitykseen mahtuu yksi juttu. Yhtä asiaa voi tykätä tai kommentoida, mutta monen asian sekamelskasta pointtejasi on vaikea hahmottaa.

Pidä tekstisi napakkana ja kerro vain olennainen. Useimmiten pitkät tekstit jäävät lukematta ja Facebook piilottaa pitkän tekstin Lue lisää -napin taakse.

Jos tekstissä on useampi rivi, kannattaa se jakaa kappaleisiin. Tekstiä on helpompi silmäillä ja aloitus ja lopetus erottuvat paremmin kuin tasapaksusta tekstimassasta.

 

5. Hyvää suomea

Korjaa kielioppi- ja kirjoitusvirheet jo ennen julkaisua – vaikka Facebookissa tekstiä voi onneksi muokata jälkikäteenkin. Varo myös toistamasta samaa sanaa montaa kertaa. Tarvittaessa löydät synonyymejä osoitteesta www.synonyymit.fi ja positiivisia adjektiiveja löydät esim. Positiivisia sanoja -blogista osoitteesta http://positiivisiasanoja.blogspot.fi.

 

Hyvä Facebook-postaus

 

Lue myös: 

Alkuvuoden kuumat somekalenterivinkit
Visuaalinen viestintä jatkaa ykköstrendinä myös 2018

Mari Koivunen

Mari Koivunen

Pitkän linjan viestinnän ammattilainen, joka jaksaa innostua, innostaa ja intoutua. Sydäntä lähellä vaikuttava ja houkuttava sisällöntuotanto kanavasta riippumatta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *